Overslaan en naar de inhoud gaan
Gebruik #hashtags op social media

Op social media zie je ze met grote regelmaat voorbij komen; #, oftewel de hashtag. Wanneer gebruik je deze #hashtags en wat kun je als ondernemer ermee bereiken?

De hashtag

De hashtag wordt gebruikt om een post op zowel Facebook, Instagram, Twitter maar ook Google+ en LinkedIn toe te kennen aan een bepaald onderwerp. Het woord dat wordt geschreven achter deze # wordt direct als link gepresenteerd. Wanneer hier op geklikt wordt, verschijnen alle posts met deze zelfde hashtag overzichtelijk bij elkaar. Je kunt hier handig gebruik van maken om de zichtbaarheid van jouw bedrijf mee te vergroten.

Wil je je aansluiten bij een bestaande discussie of een onderwerp? Check dan van te voren even onder welke # over dit onderwerp wordt gepost. Bedenk je zelf een nieuw #topic? Kijk dan altijd even of deze naam niet al wordt gebruikt en je hierdoor wordt geassocieerd met een compleet ander onderwerp.

Hashtag als zoekwoord

Bedenk van te voren goed met welk zoekwoord je gevonden wilt worden. Zoek je bijvoorbeeld klanten voor je social media bedrijf? Gebruik dan in je post niet alleen het betreffende onderwerp van de post of slechts de term #socialmedia, maar neem bijvoorbeeld #onlinemarketing, om doelgericht geïnteresseerden op jouw pagina uit te laten komen.

Hashtag gebruiken op Twitter

Op Twitter is het # gebruik eigenlijk ontstaan. Je kunt hiermee aansluiten aan bestaande discussies of onderwerpen, zodat ook 'niet-volgers' jouw bericht kunnen vinden. Ook in je biografie kun je een aantal #woorden plaatsen, die relevant zijn voor jouw profiel.

Facebook

Bij Facebook volstaan één of twee hashtags per post. Plaats deze het liefst aan het einde van je post, zodat het niet stoort tijdens het lezen. Bij Facebook is de impact en het bereik van het gebruik van hashtags een stuk lager als bijvoorbeeld op Twitter of Instagram. Dit komt omdat lang niet alle profielen openbaar zijn.

Instagram

Op Instagram kun je het bereik van je posts flink vergroten door de juiste #hashtags te gebruiken. Belangrijk hierbij is dat je erachter komt welk #onderwerp jouw doelgroep gebruikt en waarop je gevonden wilt worden. Je kan op dit kanaal flink losgaan met het aantal hashtags, gebruik er rustig tien of zelfs meer, met een maximum van dertig.

Viral topics

Sommige topics gaan soms compleet viral en worden vervolgens over de hele wereld en via alle kanalen gedeeld en zijn een krachtig middel om aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp. Aanhaken op deze topics is sympathiek, maar als er duizenden posts onder een #hashtag geplaatst worden, is de kans dat jouw post gezien wordt natuurlijk heel klein.

Social Media strategie uitbesteden

Is Social Media niet jouw ding en weet je niet wat je moet plaatsen? Een effectieve social media strategie via Facebook, Twitter en LinkedIn kan je online business vergroten én meer betrokkenheid bij je doelgroep creëren. Wil je op korte termijn Social Media zakelijk inzetten en weet je niet hoe? Wij kunnen je als SEO specialist helpen met het opstellen van een doordachte social media strategie.

Category

Kunnen wij jou van dienst zijn?

Indien je geïnteresseerd bent in onze diensten, dan begrijpen we dat je eerst persoonlijk kennis wilt maken.

Neem vandaag nog contact met ons op voor een adviesgesprek volledig op maat.