Google Mobile first index 2021 komt er aan

Google Mobile First index 2021 komt er aan

Google kondigde het al een tijd geleden aan: de zoekmachine gaat uw vindbaarheid in Google bepalen op basis van de mobiele versie van uw website. Tot op heden indexeerde Google het grootste gedeelte van de websites op basis van de desktop versie, maar dat gaat dus veranderen. Inmiddels worden grote én nieuwe websites vaak al 'mobile-first' geïndexeerd en worden dus alle websites op deze manier beoordeeld door Google.

Oorspronkelijk zou het primair indexeren op basis van mobiele sites al in september 2020 plaatsvinden, maar onlangs maakte Google bekend dit uit te stellen tot eind maart 2021. Dat betekent niet dat u nog even lui achterover kunt hangen, het is vijf voor twaalf om uw zakelijke website alvast voor te bereiden op de Google Mobile First indexering van maart 2021.

Wat houdt de 'Google Mobile First Index' precies in?

In het verleden werden websites voornamelijk bezocht via desktop. Veel bedrijven hadden al een mobiele website, maar het duurde wel een aantal jaar voordat het verkeer op de desktopversie gelijk was aan de mobiele versie. Er zijn momenteel meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten via Google en worden websites méér bezocht op een smartphone dan op desktop.

Het hebben van een 'mobielvriendelijke website' (een website met een responsive webdesign die altijd een perfecte weergave heeft op zowel desktop, tablet en mobiel), was al geruime tijd een noodzaak, maar het belang van een kwalitatieve website, wordt vanaf maart 2021 dus nóg belangrijker.

Vanaf eind maart 2021 wordt de indexering ook van uw website primair gebaseerd op hoe uw website op mobiel presteert. Dat houdt hoofdzakelijk in dat websites die alleen gemaakt zijn voor desktops, minder getoond zullen worden in de zoekmachine resultaten van Google. Websites die op desktop meer getoond worden dan op mobiel, kunnen vanaf eind maart 2021 ook lager gerangschikt worden in Google.

Hoe bereid u zich voor op deze 'Google Mobile First 2021 Indexering'?

Het voorbereiden van uw website voor een goede, mobile first indexering, brengt voornamelijk technische website optimalisaties met zich mee. Slim om in dit proces dus een echte professionele webbouwer en/of de technische SEO-specialisten van Internetbureau Stradius te adviseren.

Zorg voor een responsive webdesign

Dat dit eigenlijk begin 2021 nog gezegd moet worden, is treurig, maar helaas wel de waarheid: er zijn nog steeds zakelijke websites die niet over een responsive webdesign beschikken of niet optimaal werken op een mobiel. Een gemiste kans! Trek uw webbouwer aan de mouw als blijkt dat uw website nog steeds niet (optimaal) responsive is. Soms kunnen er binnen het huidige webdesign wijzigingen worden toegepast of is een nieuwe website laten maken toch noodzakelijk.

Geen informatie weglaten op mobiel

In veel Content Management Systemen (CMS) heeft u trouwens de mogelijkheid om met één vinkje ervoor te zorgen dat bepaalde afbeeldingen of tekst niet op mobiel getoond worden. Ook kunt u in bepaalde CMS’en per pagina aangeven welke tekst er op desktops getoond moet worden en welke tekst op mobiele devices. Dat kan wel eens handig zijn als u op mobiel een kortere tekst wil tonen of bepaalde afbeeldingen niet op mobiel wilt laten zien. Met het oog op de mobile first indexering van maart 2021, is dit geen juiste keuze. Zorg ervoor dat uw websitepagina’s op mobiel compleet genoeg zijn om deze goed te laten ranken en probeer zoveel mogelijk één lijn te trekken tussen uw desktop website en mobiele website. Denk dus twee keer na over of u een alinea tekst of afbeelding weglaat, want dat kan van grote invloed zijn op uw indexering.

Geen aparte URL hanteren voor een mobiele website

Het gebeurt gelukkig bijna niet meer, maar af en toe moet u zodra u een website op smartphone bezoekt, de keuze maken of u de desktop- of mobiele versie wilt bekijken. De mobiele versie heeft dan een aparte URL, bijvoorbeeld m.jouwbedrijfsnaam.nl. Het hanteren van twee verschillende URL’s voor de desktop versie of de mobiele versie, is funest voor uw vindbaarheid in Google. Google ziet het namelijk als twee aparte websites. Kies voor één URL die gebruikt wordt voor zowel de desktopversie als de mobiele versie van uw website. Oh, en als u toch bezig bent: als u op uw website nog handmatig moet aanvinken of u de mobiele of desktopversie wil aanvinken... dan is het tijd voor een nieuwe website die volledig responsive is, zodat dit soort meldingen niet meer nodig zijn.

De snelheid van uw mobiele website optimaal verbeteren

De snelheid van uw website is sinds een jaar of twee officieel een ranking factor die door Google wordt meegenomen in de ranking van uw website op mobiele devices. Nu Google uw website mobile first gaat indexeren, wordt de snelheid van uw mobiele website nog belangrijker. Zorg ervoor dat uw website een groene Pagespeed Score krijgt in de PageSpeed Insights tool van Google. Er zijn meerdere tools waarmee u de paginasnelheid kunt testen, maar omdat deze tool van Google is, adviseren wij u toch om de Google PageSpeed Insights tool te gebruiken.

Met de Google PageSpeed Insights tool kunt u uw website laten testen op snelheid op zowel desktop als mobiel. Die twee verschillen vrijwel altijd. En u raadt het al: vooral de mobiele snelheid wordt voor u een zeer belangrijke factor. De tool geeft ook direct advies over welke punten u beter kunt optimaliseren. Ook hierbij geldt weer: haal uw webbouwer erbij om deze optimalisaties zo spoedig mogelijk vakkundig door te laten voeren.

Zorg ervoor dat de Googlebot uw mobiele website goed kan crawlen

Via Google Search Console kunt u checken of uw website goed geïndexeerd wordt in de zoekmachines. Uw website moet goed gecrawld kunnen worden: de zogenaamde 'Googlebot' controleert namelijk regelmatig al uw pagina’s en vanaf maart 2021 zal deze dus voorrang geven aan al uw mobiele websitepagina’s (Googlebot smartphone). U kunt dit controleren door uw URL in te voeren bij 'URL inspectie' in de Google Search Console. U ziet vervolgens of deze gecrawld is door de Googlebot (smartphone)

Als een crawl niet is toegestaan, dan heeft dat er vaak mee te maken dat u in uw robots.txt bestand bepaalde URL’s 'geblokkeerd' heeft voor het laten crawlen. Gebruik de robots-testing-tool om de huidige robots.txt van uw website te checken en vergelijk de instellingen met de informatie op deze pagina.

U kunt Google trouwens altijd een handje helpen door bepaalde URL’s handmatig in te dienen voor indexering, waardoor ze vrijwel direct opnieuw gecrawld en geïndexeerd worden

Zorg voor dezelfde structured data op mobiel en desktop

Google adviseert om uw mobiele website en dekstop website van dezelfde structured data te voorzien. Als u nog moet beginnen met het toevoegen van structured data aan de mobiele site, dan raadt Google aan om te beginnen met:

  • Breadcrumbs (interessant voor alle typen websites)
  • Product (interessant voor webshops)
  • VideoObject (interessant voor alle typen websites)

Hanteer dezelfde paginatitel en metabeschrijving op zowel mobiel als desktop

In bepaalde CMS’en kunt u op mobiel een andere paginatitel en metabeschrijving laten zien dan op desktop. Ook hierbij adviseert Google om dit gelijk te trekken op beide versies van uw website.

Is uw website klaar voor de Google Mobile First Indexering 2021?

Er zijn een aantal tools die u kunt gebruiken om te checken of uw website op de eerste plaats responsive is én of de website geoptimaliseerd is om optimaal Google Mobile First geïndexeerd te kunnen worden.

  • Mobielvriendelijke test Tool van Google waar u ook uw website kunt invoeren om vervolgens uit te vinden of deze geschikt is voor mobiele apparaten. Als er verbeteringen zijn, dan leidt deze tool u direct naar het rapport 'Mobiele bruikbaarheid' in Google Search Console.
  • Mobiele bruikbaarheid in Google Search Console: Te vinden in het linkermenu onder het kopje ‘Optimalisaties’. Als er fouten zijn, geeft Search Console dat aan.
  • PageSpeed Insights Tool van Google waarmee u kunt checken hoe snel uw website is op mobiel en welke optimalisaties u nog kunt doorvoeren om uw website beter te maken voor op mobiele apparaten.
  • Mobile First Index Tool En de tool waarmee u de gehele website direct kunt controleren op alle factoren die bijdragen aan een optimale mobiele indexering, is de Mobile First Index Tool.

Onze Online Marketing diensten voor een toppositie in Google

Met een breed scala aan Online Marketing diensten vergroten wij op een effectieve manier de online zichtbaarheid en vindbaarheid van uw bedrijf, en doen dat door het inzetten van:

  Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
  Content Optimalisatie
  Technische Optimalisatie
  Online Adverteren (SEA)
  Social Media

Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Neem vandaag nog contact met ons op. We helpen u graag.

  DIRECT CONTACT