Google mobile first index en uw website

Door de komst van de Google mobile first index zullen veel niet mobielvriendelijke websites waardevolle posities in de zoekresultaten van Google verliezen. Omdat het mobiele internet andere eisen aan een website stelt, heeft Google een tweede index voor de Google zoekmachine opgezet. Hierbij wordt een website niet alleen op de inhoud en het aantal inkomende links beoordeeld, maar ook op de mobiele gebruiksvriendelijkheid. Dit betekent dat een niet mobielvriendelijke website minder goed zal presteren binnen de Google mobile first index en dus lager zal scoren in de zoekresultaten.

Desktop vs smartphone

Veel websites zijn in het verleden namelijk gemaakt voor een weergave op het scherm van een desktop. In tegenstelling tot mobiel verschillen deze websites door:

  Veel meer ruimte. De breedte van het scherm is meestal 3-4 keer groter dan op een mobiel. Hierdoor kan uw content over meerdere kolommen worden verdeeld.

  De aanwezigheid van een muis. Deze aanwijzer is veel preciezer dan de wijsvinger op een smartphone.

  Een veel snellere internetverbinding. Hierdoor kunnen ook zware afbeeldingen of pagina’s zonder problemen op een desktop worden geladen.

Om ook voor de mobiele weergave van uw website een vergelijkbare ervaring als op een PC mogelijk te maken, moet uw website dus mobielvriendelijk zijn. Om te testen of uw website mobielvriendelijk is, heeft Google een tool ontwikkeld waarmee u een website kunt testen.

Test hier of uw website mobiel-vriendelijk is!

Kenmerken niet mobielvriendelijke website

Afhankelijk van uw website geeft de mobielvriendelijke test van Google een aantal suggesties om uw website te verbeteren. De criteria waarop de test wordt uitgevoerd zijn op zich voldoende, maar wij adviseren u om uw website ook op de volgende kenmerken te controleren:

  Uw website is helemaal niet responsive. Er zijn nog steeds veel oude websites die niet zijn gemaakt voor mobiel of tablets. De viewport instelling ontbreekt, er is geen specifieke style informatie voor de verschillende apparaten aanwezig of er worden nog steeds tabellen voor het design van de website gebruikt.

  Het gekozen lettertype is te klein of slecht leesbaar. Een te klein lettertype is niet goed leesbaar op alle schermen. Kies een groter lettertype voor de mobiele weergave. Gebruik voor de algemene teksten altijd een standaard lettertype. Het contrast is ook belangrijk. Op mobiel is een zwarte tekst op een witte achtergrond het beste te lezen. Gebruik voldoende regelafstanden waardoor de tekst ook beter kan worden gelezen.

  De links of buttons zitten te dicht bij elkaar. Op een desktop werken bezoekers met een muis. Hierdoor is elke muisklik erg precies en kan een te klein link-element alsnog worden aangeklikt. Op mobiel is geen muis en gebruiken de bezoekers de wijsvinger. Zitten er twee of meer elementen te dicht op elkaar, dan is het zonder inzoomen niet mogelijk om te navigeren.

  Het laden van de website duurt te lang. Sommige mobiele bezoeker hebben te maken met minder snel internet. Het gevolg is dan dat een “zware” website veel tijd nodig heeft om te laden. Voorkom te zware afbeeldingen en optimaliseer uw website zodat deze toch snel wordt geladen. Snel website hosting zal zeker ook helpen.

  Tekstregels of website elementen zijn te groot voor een mobiel scherm. Het scherm van een mobiel is vaak niet veel breder dan ~350 pixels. Een lang woord met een te groot lettertype kan niet worden afgebroken een loopt zo buiten het scherm. Hierdoor moet de bezoeker verticaal scrollen om de gehele tekst te lezen. Hetzelfde geldt ook voor te grote afbeeldingen, video, tabellen en andere elementen.

Van mobielvriendelijk naar mobile first

Wilt u dat uw website ook in toekomst voor het mobiele internet goed presteert, dan is er naast een eenmalige optimalisatieslag ook een verandering in uw werkwijze nodig. "Vroeger" was het door een groot beeldscherm mogelijk zeer eenvoudig om content te plaatsen. Vandaag zien websites er niet alleen heel anders uit, maar zal de mobiele bezoeker uw website ook anders gebruiken. Mobile first betekent dus dat uw website primair voor de mobiele bezoeker wordt opgezet. Hoe ziet deze "mobile first" werkwijze eruit?

Contentcreatie voor de mobiele website

Het mobile first idee begint eigenlijk al bij het schrijven van de webteksten en het kiezen van de juiste afbeeldingen:

  Zijn de zinnen niet te lang? Omdat het scherm van een mobiel erg smal is, loopt een lange zin al snel over 5 (of zelfs meer) regels, met het gevolg dat de informatie slecht te lezen is. Beter is om korte zinnen te schrijven en genoeg witregels te gebruiken.

  Klopt de documentstructuur? De juiste indeling met H1, H2 en H3 heading elementen was al belangrijk voor een webpagina die op een desktop werd bekeken. Door de kleine afmeting van een mobiel scherm worden vooral de heading elementen waargenomen. Ontbreken deze elementen, dan zal de bezoeker sneller het interesse in uw content verliezen en verder gaan naar een andere website. Gebruik voor de headings aantrekkelijke en duidelijke teksten.

  Is de gekozen afbeelding ook goed herkenbaar op mobiel? Een grote afbeelding met tekst of kleine details wordt op mobiel misschien met maar 25% van de originele grootte getoond. Kies of maak afbeeldingen die voor beide schermen goed herkenbaar zijn.

Navigatie en andere onderdelen verbeteren

Niet alle onderdelen van uw website werken hetzelfde op mobiel. Sommige werken op mobiel helemaal niet, waardoor de bezoeker sneller geneigd is om de website te verlaten. Verbeter de volgende onderdelen van uw website voor een betere gebruikservaring:

  Uitgebreide formulieren. Hoe langer de formulieren, hoe lastiger en vervelender het wordt voor de mobiele gebruiker om deze in te vullen. Probeer uw formulieren te beperken op max. 5 velden per pagina of gebruik een multi-step formulier.

  Navigatie elementen. Mega menu’s en sidebars zijn top voor gebruik op een desktop, maar niet voor mobiel. Zorg daarom voor een goed werkende vervanging op mobiel en tablet. Slide-in en "hamburger" menu's zijn voor mobiel een prima optie.

  Slideshow en image galleries. Naast de afmetingen van de foto's werken ook de bedieningselementen van dit soort elementen op een mobiel vaak anders. Test deze elementen goed en gebruik een variant die op mobiel het "swipen" van de afbeeldingen mogelijk maakt.

Bedenk nieuwe methoden voor conversies

Conversie-elementen zijn een belangrijk onderdeel van uw website. U wilt natuurlijk dat uw website op mobiel minstens net zo goed converteert dan op een desktop. Met kleine aanpassingen maakt u de website geschikt voor de ongeduldige bezoeker die altijd met zijn mobiel onderweg is:

  Plaats call to action elementen in andere formaten. Een super grote button of banner neemt op mobiel snel een groot gedeelte van het scherm in. Hierdoor kan de bezoeker minder goed navigeren en ervaart hij de grote elementen als storend.

  Zorg voor minder afleiding tijdens de checkout en op andere belangrijke pagina’s. Door het kleine scherm van een mobiele telefoon adviseren wij maar één call to action element. Verlies een bezoeker niet, omdat u binnen een klein gebied te veel keuzes plaatst.

  Pas uw opt-ins en formulieren aan voor mobiel. Beperk het aantal handelingen per formulier op het minimum. Het invoeren van lange teksten of het kiezen van een waarde uit een lang select menu wordt op mobiel als niet prettig bevonden.

Geïnteresseerd, meer weten?

Indien u geïnteresseerd bent in onze diensten, dan begrijpen we dat u eerst persoonlijk kennis wilt maken. Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis adviesgesprek volledig op maat.

  DIRECT CONTACT    (0)45 535 52 52
Het delen van deze pagina via onderstaande social media buttons stellen we zeer op prijs!