Overslaan en naar de inhoud gaan
Hoe komt je website hoger in Google?

Hoe komt je website hoger in Google?

Elke online ondernemer wil natuurlijk op de eerste pagina in Google komen, of beter nog: de eerste plek. Een hoge positie in Google betekent namelijk niet alleen meer bezoekers, maar ook meer verkopen. Helaas bereik je die eerste plek als ondernemer niet zomaar. Vraag jij je wel eens af waarom je website of webshop nog niet boven de zoekresultaten van je concurrenten staat? Op deze pagina delen wij de meest voorkomende oorzaken graag met je. En dat niet alleen! Wij vertellen je ook wat je dan wél kunt doen om uiteindelijk hoger in de zoekresultaten van Google te komen.

Hoe bepaalt Google je ranking?

Je positie in Google wordt bepaald op basis van diverse ranking factoren. Hierbij kun je denken aan het aantal jaren dat je domeinnaam bestaat, de laadsnelheid van je website en hoe vaak de website wordt ge-update.

Als het gaat om het verbeteren van je online zichtbaarheid en vindbaarheid in Google houden wij altijd de volgende 3 pijlers aan:

  Techniek. Bijvoorbeeld de website structuur, laadsnelheid, SSL certificaat, aanwezigheid van sitemap, etc.

  Content optimalisatie. Beschikt je website over unieke content en is deze geschreven voor bezoekers én zoekmachines?

  Linkbuilding. Hoeveel websites verwijzen naar je website en hoe sterk zijn deze links?

Wilt je beter gevonden worden op Google? Dan raden wij onze klanten altijd aan om aan deze 3 pijlers te gaan werken. Deze 3 pijlers komen namelijk vaak terug als redenen waarom je website namelijk nog niet bovenaan in Google staat.

De functie "niet indexeren" is ingeschakeld

Wordt je website helemaal niet weergegeven in de zoekmachines? Ook niet als je op de naam van je website zoekt? Dan is het goed mogelijk dat de "niet indexeren" functie (noindex,nofollow) op diverse pagina's of van het betreffende Content Management Systeem (indien van toepassing) is ingeschakeld.

Oude SEO trucjes werken echt niet meer

Zoekmachine optimalisatie is niet meer wat het ooit is geweest. En dat is maar goed ook. Waar de online ondernemer vroeger veel links kon kopen, overmatig veel zoektermen kon gebruiken en verschillende pagina’s met diverse zoekwoord variaties kon maken, moet hij zich nu meer richten op de bezoeker.

Websites met goede content, die gebruiksvriendelijk zijn, snel laden, veilig zijn en waar vaak naar wordt gelinkt, worden beloond en zullen hoger scoren in de zoekresultaten van Google. Met oude trucjes alleen zal het gewenste resultaat echt uit blijven.

Technisch niet goed geoptimaliseerde websites

Wanneer er wordt gesproken over het technisch optimaliseren van websites voor zoekmachines, wordt er al snel gedacht aan het wijzigen van de code van je website. Voor een groot deel is dat ook zo, maar niet alleen. Er zijn verschillende gebieden waarop je website technisch tekort kan schieten:

  Je website is te langzaam De laadsnelheid van je website is een belangrijke ranking factor. Bezoekers vinden het vervelend om te wachten en Google ziet de laadsnelheid "PageSpeed" van een website daarom als een belangrijk kwaliteitskenmerk. Een trage website kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een slechte hosting of afbeeldingen die te zwaar zijn en daardoor langzamer worden geladen.

  Je website beschikt over geen duidelijke structuur Een duidelijke website structuur heeft 2 grote voordelen. Google kan met behulp van een duidelijke structuur eenvoudiger de content op je website organiseren en indexeren. Bezoekers kunnen daarnaast sneller die informatie vinden die ze zoeken.

  Je website bevat te veel broken links Verwijst je website vaak naar content op andere websites of verwijder je wel eens pagina’s van je eigen website? Controleer deze links dan regelmatig. Wanneer Google tijdens het indexeren te veel broken links tegenkomt, bestaat de kans dat je website niet volledig wordt geïndexeerd (404-pagina’s). En dat wil je natuurlijk als ondernemer zo veel mogelijk voorkomen.

  Je webpagina’s bevatten niet genoeg interne links Ook interne links dragen bij aan de structuur van je website. Google volgt namelijk de interne links op je website om te onderzoeken welke pagina’s aan elkaar zijn gerelateerd. Dit heeft weer grote voordelen voor je ranking in Google. Wanneer een pagina veel interne links heeft is dit een signaal voor Google dat deze pagina wel belangrijk moet zijn. Een slimme interne link strategie kan dus zeker bijdragen aan een hogere positie in Google.

  Je website heeft geen XML Sitemap Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op je website die Google bots gebruiken om je website compleet te indexeren. Heeft je website geen XML sitemap dan zijn de bots aangewezen op de interne linkstructuur, maar dit is geen garantie dat elke pagina goed wordt gevonden en geïndexeerd. Vooral als je website nieuw is, veel pagina’s heeft of een slechte interne linkstructuur heeft, is een XML Sitemap zeker geen overbodig luxe.

  Je webpagina’s beschikken over een slechte documentstructuur Naast de website structuur kan ook een slechte documentstructuur je ranking in Google negatief beïnvloeden. Door HTML tags op de juiste manier te gebruiken geef je extra informatie aan Google over de indeling van een webpagina. Bijvoorbeeld welke informatie het meest belangrijk is, welke informatie voor navigatie is, etc. Dit helpt Google om de gehele pagina nog beter te indexeren.

  Je biedt geen oplossing voor het duplicate content probleem Elke website heeft er last van: duplicate content. Dit houdt in dat dezelfde content op meerdere pagina’s (en URL’s) wordt weergegeven. Los je dit niet op, dan weet Google niet welke versie hij moet indexeren, wat weer een negatieve invloed heeft op je ranking in de zoekmachine resultaten.

  Je content is niet geoptimaliseerd Een groot deel van de content die door ondernemers wordt gecreëerd, blijft onopgemerkt. Toch zijn er verschillende manieren om je content wel onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door de content op social media of via Google Ads te promoten. Wil je organisch hoger in Google verschijnen, dus zonder ervoor te betalen? Dan zul je de content goed moeten optimaliseren voor zoekmachines.

Content optimalisatie houdt niet in dat je de pagina's alleen voor de zoekmachine schrijft. De pagina volstoppen met het zoekwoord zal bij de bezoeker alleen maar tot irritaties leiden, waardoor de conversie uit blijft. Op onze pagina over content optimalisatie lees je hoe het wel moet!

A website without Content Optimization is like a car without wheels. It will take you nowhere!

  Niet genoeg (sterke) links verwijzen naar je website Is je website technisch goed geoptimaliseerd en heb je al veel goede content gecreëerd, maar staat je website nog steeds niet hoog genoeg in Google? Dan kan het goed zijn dat nog te weinig andere websites naar je website linken. De populariteit van je website is namelijk ook erg bepalend voor de vindbaarheid in Google.

Verwijzen veel websites naar je website? Dan ziet Google dit als een signaal dat je website wel belangrijk moet zijn. Dit heeft weer een positief effect op de autoriteit van je domein. Let op! De kwaliteit van de links is misschien nog wel belangrijker dan de hoeveelheid links.

  Geen of niet de juiste zoektermen gekozen Zijn zoektermen dan belangrijk? Jazeker! Want als je niet weet op welke "zoektermen" je website gevonden moet worden, hoe moet Google dit dan weten?

  "Short tail zoekwoorden" en "long tail zoekwoorden" Wil je beter gevonden worden op Google met een vrij nieuwe website? Richt je dan niet op de zogenaamde "short tail zoekwoorden". Short tail zoekwoorden zijn zoekwoordcombinaties die vaak maar uit 1 of 2 zoekwoorden bestaan, zoals "hondenfokker" of "hondenkennel". Vaak is het moeilijk om op dit soort termen hoog te scoren, omdat de concurrentie namelijk te sterk is. Wanneer je website nog niet veel autoriteit heeft gebouwd, zal het lastig worden om op deze populaire zoektermen hoog te scoren.

Een betere optie is dan om te kiezen voor de "long tail zoekwoorden". Deze zoekwoordcombinaties zijn langer en hebben vaak minder concurrentie, zoals webdesign bureau parkstad limburg en kwalitatief webdesign bureau kerkrade. De kans dat je net zoals deze combinaties hoger in Google komt, is niet alleen groter, je zult ook merken dat het aantal conversies toeneemt. Hoe gerichter de zoekopdracht, des te groter de kans dat iemand contact opneemt, een aankoop plaatst of zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

  Je website content is niet uniek Goede website content teksten maken kost tijd. Meer tijd dan je in het begin misschien had verwacht. Content van je concurrent copy pasten gaat misschien stukken sneller. Maar de resultaten zullen ook minder goed zijn dan misschien verwacht.

Duplicate content wordt door Google helaas niet beloond. De kans is zelfs groot dat het copy pasten van andere websites je positie in Google zelfs benadeelt. Bevat je website content die je eerder van je concurrenten hebt gekopieerd, dan wordt het tijd om deze teksten met je eigen expertise aan te passen. Tenminste, als je echt wilt dat je website of webshop hoger in Google komt.

  Google ziet je niet als specialist Het doel van Google is om de meest relevante zoekopdrachten op de eerste pagina te tonen. Ziet Google je website als een specialist in vergelijking tot soortgelijke websites? Dan is de kans groter dat je website bovenaan in Google wordt getoond. Websites die op de eerste pagina staan:

  Worden regelmatig geüpdatet
  Hebben al meerdere pagina’s over het onderwerp geschreven
  Bevatten kwalitatieve goede content van meer dan 1000 woorden

  Je website heeft in het verleden een penalty gekregen Houdt jij je niet aan de richtlijnen van Google? Dan kan je website een penalty krijgen. Dit heeft nadelige gevolgen voor de ranking van je website in Google. Penalty’s kunnen door het webspamteam van Google worden uitgedeeld, maar ook als gevolg van een update van Google’s algoritme.

Beiden hebben als doel om websites van een lagere kwaliteit ook lager te laten ranken. Daarbij kan het gaan om websites met slechte content of duplicate content, websites die zoekwoorden verbergen, websites met een onnatuurlijk linkprofiel, websites die links kopen of websites die gewoon tot spam gerekend kunnen worden. Dit soort zaken kunnen allemaal tot een penalty en dus een daling in je ranking leiden.

Hoe weet je of je website een penalty heeft gekregen? Een onverwachte daling in de bezoekersaantallen kan hierop wijzen. Heb je daarnaast je website aangemeld bij Google Search Console? Dan ontvang je berichten van Google als er één of meerdere problemen zijn geconstateerd.

Je scoort eindelijk hoger in Google en dan?

Een hogere positie in de zoekmachine resultaten leidt altijd tot meer bezoekers en verkopen. Of toch niet? Mensen klikken dan wel misschien sneller op het eerste of het tweede zoekresultaat, maar dat betekent niet per se dat een bezoek ook daadwerkelijk tot een conversie zal leiden. Daarom sluiten wij deze pagina af met enkele tips om alles uit je hogere ranking in Google te halen.

  Zorg er altijd voor dat je pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. De bezoeker komt met een bepaald doel op je pagina. Wordt vervolgens niet aan deze verwachting voldaan, dan zal de bezoeker je website weer verlaten. Zorg er daarom voor dat de content op je pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. Gebruik geen slimme trucjes of loze beloftes om de bezoeker naar je website te leiden. Het werkt uiteindelijk alleen maar averrechts!

  Creëer een mega sterke "page title" en "meta description". Al die moeite om hoger in Google te komen en nog klikken bezoekers niet op je zoekresultaat. Waarom zouden zij ook als jij je helemaal niet van de concurrenten onderscheidt? Besteed daarom altijd tijd aan het schrijven van een goede "page title" en "meta description" om echt op te vallen in Google ten opzichte van je concurrenten.

  Zorg voor een duidelijke website structuur op alle pagina's. Een bezoeker komt dus met een bepaalde verwachting op je website en dan? Als de informatie die hij zoekt niet snel vindbaar is of als je niet vertelt wat de volgende stap is voor de bezoeker, zal hij de website weer verlaten. De kans op een conversie laat je dan voorbij gaan. Zorg voor duidelijke pagina's en duidelijke conversies. Wacht niet tot de bezoeker zelf op onderzoek uitgaat.

Wil je beter gevonden worden in Google?

In principe kan elke website beter gevonden worden via Google. Een eerste stap is bijvoorbeeld om de veelgemaakte fouten, die op deze pagina zijn besproken, op te lossen als deze voor jouw website van toepassing zijn. Belangrijk is dat je weet dat je online zichtbaarheid en vindbaarheid in Google niet vanzelf verbetert. Een lange termijn strategie is nodig om uiteindelijk hoog te scoren op de verschillende zoektermen. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van de online zichtbaarheid en vindbaarheid van je website? Wij geven niet alleen advies, maar helpen je graag met onze Online Marketing expertise zoals zoekmachine optimalisatie, content optimalisatie, online adverteren en social media.

Kunnen wij jou van dienst zijn?

Indien je geïnteresseerd bent in onze diensten, dan begrijpen we dat je eerst persoonlijk kennis wilt maken.

Neem vandaag nog contact met ons op voor een adviesgesprek volledig op maat.