Is uw MKB website sterk verouderd?

Jammer genoeg zijn er ontelbaar veel MKB ondernemers die geloven dat het werken aan een website stopt als de website eenmaal online staat. Door deze mentaliteit lopen deze MKB ondernemers helaas potentiële klanten en omzet mis.

Ruim de helft van de MKB ondernemers wordt niet of moeilijk gevonden op het internet i.v.m. een sterk verouderde website door slecht of nog erger helemaal geen onderhoud. Oordeel zelf!

Nog steeds niet "mobile friendly"

Een moderne website is in 2020 responsive. Dat betekent dat ongeacht op welk scherm u de website ook bekijkt, hij altijd optimaal zichtbaar is. Dus zowel op desktop, tablet en smartphone moet uw website perfect zichtbaar zijn. De website moet zich dus automatisch aanpassen aan de schermgrootte. Is dit bij uw website niet het geval, dan is dat heel nadelig voor u als MKB ondernemer. Ten eerste verliest u gelijk bezoekers. Zij bekijken uw website op een kleiner scherm en zien dan maar een gedeelte van de website. Scrollen van links naar rechts is ontzettend irritant, de meeste bezoekers zullen uw website meteen verlaten. Ten tweede houdt Google ook niet van websites die niet responsive zijn. Sterker nog, als uw website geen goede mobiele weergave heeft, neemt Google uw website niet op in de mobiele zoekresultaten!

Test hier of uw website mobiel-vriendelijk is!

Verouderde opmaak

Vroeger, in de jaren 80 en 90 werden websites gemaakt in tabellen en framesets. Tabellen en framesets zijn moeilijk aan te passen en elementen kunnen minder goed per pixel gepositioneerd worden. Tegenwoordig worden websites gemaakt met een hele andere techniek. Vierkante en rechthoekige blokjes (divs), die veel makkelijker en preciezer te positioneren zijn.

Wilt u het als ondernemer in 2020 online helemaal goed doen, dan zorgt u er voor dat de code van uw website HTML5 proof is. HTML5 is een bepaalde opbouw van de code met een aantal nieuwe functies, waardoor er meer mogelijkheden zijn om elementen weer te geven. Is een website opgemaakt in HTML5, dan wordt deze ook beter gevonden op het internet.

Google is your best friend

Is uw website geoptimaliseerd voor zoekmachines? SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel zoekmachine optimalisatie. De tijd dat het genoeg was om bij de keywords een aantal woorden neer te zetten is geweest. Wilt u vandaag de dag goed gevonden worden in Google dan moet het gehele plaatje kloppen. Titel, meta-omschrijving, een goede opbouw van de h1-h6 headings, voldoende content en goed geschreven tekst, geoptimaliseerde plaatjes, een sitemap etc. Check regelmatig of alles nog optimaal staat en zo niet, pas het dan aan. Helemaal niets doen aan SEO is geen optie.

A site without Search Engine Optimization is like a car without wheels. It will take you nowhere!

Geen Social Media connectie

Bent u al actief op Social Media met uw bedrijf? Niet ieder Social Media kanaal is geschikt voor ieder bedrijf, maar helemaal niets doen met Social Media is "not done". Probeer Social Media ook effectief te koppelen met uw website en andersom. Een deelfunctie op de website naar Facebook, Twitter of LinkedIn is zo gemaakt. Niets met Social Media doen is helaas een gemiste kans.

Slechte Google PageSpeed Insights score

Een snelle laadtijd van de pagina's van uw website is belangrijk. Hebt u daar wel eens aandacht aan besteed? Bezoekers van uw website zijn snel weer weg als het laden van een pagina te lang duurt. En ook Google houdt niet van trage websites. Uw website zal minder hoog scoren in de zoekmachine resultaten.

Hoe kunt u de laadtijd van een pagina optimaliseren? Er zijn veel mogelijkheden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat alle foto's op uw website geoptimaliseerd zijn. Zet geen foto's op de site, die rechtstreeks uit een fotocamera komen. Ook niet als je ze klein weergeeft op de website. De pagina moet dan alsnog de grote foto inladen, wat onnodig veel tijd kost. Pas de omvang van het plaatje aan sla het plaatje zo op, dat hij zo min mogelijk kilobyte groot is. Voor een gemiddelde website zijn foto's boven de 100 kb onacceptabel.

Ook in de code van de website is een hoop winst te behalen. Verwijder onnodige code. Zorg voor een compacte structuur. Zet alle javascripts in één bestand en verwijder in dat bestand alle witregels, zodat het javascript minder groot is.

Er zijn uiteraard nog veel meer mogelijkheden, maar als er aandacht gegeven wordt aan de genoemde punten, dan scheelt dit al aanzienlijk in de laadtijd.

Bekijk hier onze Google PageSpeed Insights score.

Geen website statistieken... geen inzicht

Worden er aan de achterkant statistieken bijgehouden van uw website? Weet u wat uw bezoekers doen? Een website is geen project maar een continue proces. Het is dus van belang om te weten wat uw bezoeker wel en niet doen. Wilt u bijvoorbeeld dat ze naar een bepaalde pagina geleidt worden, maar komen ze daar helemaal niet, dan gaat er ergens iets goed fout.

Meten is weten. Zorg er dus voor dat uw een statistieken programma op de website hebt draaien. Bijvoorbeeld Google Analytics, waar u al heel veel informatie uit kunt halen. Stel doelen in en kijk of deze gehaald worden. Analyseer waarom wel of niet en optimaliseer de website daarna om de bezoekers daar te krijgen, waar u ze wilt hebben.

Content is the King...

Als de website eenmaal staat is het goed om regelmatig nieuwe content toe te voegen. Voor het ene bedrijf zal dat makkelijker zijn als voor het andere, maar voor iedere branche is wel iets te bedenken.

Met nieuwe content laat u aan de bezoeker van de website zien dat u er nog steeds bent. Dat u in beweging bent. Dat er wat gebeurt in uw bedrijf. Maar niet alleen de bezoeker ziet dat. Ook Google ziet het en Google vindt het erg fijn als er nieuwe dingen op de site komen. Google waardeert uw site daardoor hoger.

Raakt u de website niet meer aan, nadat hij gemaakt is, dan zult u na verloop van tijd een lagere score in de zoekmachine resultaten behalen. Zorg ook dat de content die u schrijft Google proof zijn. Dus netjes een kopje en een paragraaf, nog een kop, nog een paragraaf etc. En schrijf voldoende tekst. Beter een flinke tekst dan één of twee zinnetjes.

Kort samengevat...

Een moderne website is in 2020 responsive, gebruikt in de code geen tabellen en is volledig geoptimaliseerd voor zoekmachines. Er is connectie met Social Media en heeft een snelle laadtijd. Aan de achterkant worden de bezoekers resultaten geanalyseerd en de website is volledig geoptimaliseerd. Er wordt regelmatig nieuwe content geplaatst.

Kunt u één van de volgende vragen met "Ja" beantwoorden, dan is er echt werk aan de winkel:

  mijn website is niet responsive
  mijn website gebruikt tabellen in de code
  ik optimaliseer mijn website niet voor zoekmachines
  ik doe met mijn bedrijf niets op Social Media
  ik weet niet wat bezoekers op mijn website doen
  ik zet nooit iets nieuws op de website

Vrijblijvend adviesgesprek

Indien u geïnteresseerd bent in onze diensten, dan begrijpen we dat u eerst persoonlijk kennis wilt maken. Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis adviesgesprek volledig op maat.

  DIRECT CONTACT    (0)45 535 52 52
Het delen van deze pagina via onderstaande social media buttons stellen we zeer op prijs!