Verouderde websites scoren steeds slechter in Google

Verouderde websites scoren slecht in Google

Jammer genoeg zijn er ontelbaar veel MKB ondernemers die geloven dat het werken aan een website stopt als de website eenmaal online staat. Door deze mentaliteit lopen heel veel van deze ondernemers helaas potentiële klanten en omzet mis.

Geen responsive webdesign

Een moderne en professionele website moet in 2024 beschikken over een responsive webdesign.. Dat betekent dat ongeacht op welk scherm uw website wordt bekeken, deze altijd beschikt over een optimale zichtbaarheid. Dus zowel op de desktop, tablet en smartphone moet uw website perfect zichtbaar zijn. De website moet zich automatisch aanpassen aan de schermgrootte waarop deze wordt bekeken. Is dit niet het geval, dan kan dit heel nadelig voor u als ondernemer zijn. Website bezoekers bekijken uw website eventueel op een kleiner scherm, en zien niet alles optimaal. Scrollen van links naar rechts is zeer irritant, met het risico dat een potentiële klant uw website meteen verlaat. Jammer, alweer een gemiste kans. Ook Google houdt niet van websites die niet mobielvriendelijk zijn, en neemt uw website niet op in de mobiele zoekresultaten.

Verouderde opmaak

Vroeger, in de jaren 80 en 90 werden websites gemaakt in tabellen en framesets. Tabellen en framesets zijn moeilijk aan te passen en elementen kunnen minder goed per pixel gepositioneerd worden. Tegenwoordig worden websites gemaakt met een hele andere techniek. Vierkante en rechthoekige blokjes (divs), die veel makkelijker en preciezer te positioneren zijn.

Wilt u het als MKB ondernemer in 2024 online helemaal goed doen, dan zorgt u er voor dat de code van uw website HTML5 proof is. HTML5 is een bepaalde opbouw van de code met een aantal nieuwe functies, waardoor er meer mogelijkheden zijn om elementen weer te geven. Is een website opgemaakt in HTML5, dan wordt deze ook beter gevonden op het internet. Op dit moment is Google er misschien nog niet zo streng op, maar op den duur wordt iedere website verplicht om deze codering aan te houden.

Niet SEO geoptimaliseerd

Is uw website niet SEO geoptimaliseerd voor zoekmachines? SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel zoekmachine optimalisatie. De tijd dat het genoeg was om bij de keywords een aantal woorden neer te zetten is geweest. Wilt u vandaag de dag goed gevonden worden in Google dan moet het gehele plaatje kloppen. Titel, meta-omschrijving, een goede opbouw van headings (h1-h6), voldoende content en goed geschreven tekst, geoptimaliseerde afbeeldingen, een sitemap etc. Check regelmatig of alles nog optimaal staat en zo niet, pas het dan aan. Helemaal niets doen aan SEO is geen optie.

A site without Search Engine Optimization is like a car without wheels. It will take you nowhere

Geen connectie met Social Media

Bent u als MKB ondernemer al actief op Social Media? Niet ieder Social Media kanaal is geschikt voor ieder bedrijf, maar helemaal niets doen met Social Media via uw website is not done. Probeer de diverse Social Media kanalen ook te koppelen met uw zakelijke website en natuurlijk andersom. Een deelfunctie op uw website naar Facebook, Twitter en LinkedIn is zo gemaakt. Op Facebook zijn er diverse mogelijkheden om uw advertenties alleen zichtbaar te maken voor uw doelgroep. Niets met Social Media doen is helaas een gemiste kans.

Slechte Google PageSpeed Insights score

Een snelle laadtijd van uw website is belangrijk. Heeft u daar als MKB ondernemer wel eens aandacht aan besteed? Bezoekers van uw website zijn snel weer weg als het inladen van een van uw pagina's te lang duurt. En ook Google houdt niet van trage websites. Uw website zal minder hoog scoren in de zoekmachine resultaten.

Hoe kunt u de laadtijd van uw website optimaliseren? Er zijn veel mogelijkheden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat alle afbeeldingen op uw website volledig geoptimaliseerd zijn. Zet geen foto's op uw website, die rechtstreeks uit uw smartphone of fotocamera komen. Ook niet als je ze klein weergeeft op de website. De pagina moet dan alsnog de grote foto inladen, wat onnodig veel tijd kost. Pas de omvang van de afbeelding aan en sla de afbeelding zo op, dat deze zo min mogelijk kilobyte groot is. Voor een gemiddelde website zijn afbeeldingen boven de 100 kb onacceptabel.

Ook in de code van uw website is een hoop winst te behalen. Verwijder onnodige code. Zorg voor een compacte structuur. Zet alle javascripts in één bestand en verwijder in dat bestand alle witregels, zodat het javascript minder groot is.

Geen website statistieken... geen inzicht

Worden er aan de achterkant statistieken bijgehouden van uw website? Weet u wat uw bezoekers doen? Een website is geen project maar een continue proces. Het is dus van belang om te weten wat uw bezoeker wel en niet doen. Wilt u bijvoorbeeld dat ze naar een bepaalde pagina geleidt worden, maar komen ze daar helemaal niet, dan gaat er ergens iets goed fout.

Meten is weten. Zorg er dus voor dat uw een statistieken programma op de website hebt draaien. Bijvoorbeeld Google Analytics, waar u al heel veel informatie uit kunt halen. Stel doelen in en kijk of deze gehaald worden. Analyseer waarom wel of niet en optimaliseer de website daarna om de bezoekers daar te krijgen, waar u ze wilt hebben.

Content is the King...

Als de website eenmaal staat is het goed om regelmatig nieuwe content toe te voegen. Voor het ene bedrijf zal dat makkelijker zijn als voor het andere, maar voor iedere branche is wel iets te bedenken.

Met nieuwe content laat u aan de bezoeker van de website zien dat u er nog steeds bent. Dat u in beweging bent. Dat er wat gebeurt in uw bedrijf. Maar niet alleen de bezoeker ziet dat. Ook Google ziet het en Google vindt het erg fijn als er nieuwe dingen op de site komen. Google waardeert uw site daardoor hoger.

Raakt u de website niet meer aan, nadat hij gemaakt is, dan zult u na verloop van tijd een lagere score in de zoekmachine resultaten behalen. Zorg ook dat de content die u schrijft Google proof zijn. Dus netjes een kopje en een paragraaf, nog een kop, nog een paragraaf etc. En schrijf voldoende tekst. Beter een flinke tekst dan één of twee zinnetjes.

Kort samengevat...

Een moderne en professionele MKB website is in 2024 responsive, gebruikt in de code geen tabellen en is volledig geoptimaliseerd voor zoekmachines. Er is connectie met Social Media en heeft een snelle laadtijd. Aan de achterkant worden de bezoekers resultaten geanalyseerd en de website is volledig geoptimaliseerd. Er wordt regelmatig nieuwe content geplaatst.

Is één van onderstaande opties voor uw website van toepassing, dan is er echt werk aan de winkel:

  mijn website heeft geen responsive webdesign.
  mijn website is opgemaakt door tabellen
  mijn website is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines
  ik doe met mijn bedrijf niets op Social Media
  ik weet niet wat bezoekers op mijn website doen
  ik zet nooit iets nieuws op mijn website

Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Neem vandaag nog contact met ons op. We helpen u graag.

  DIRECT CONTACT