Overslaan en naar de inhoud gaan
Wat is SEO en wat doet het precies?

Wat is SEO, een vraag die door heel veel mensen gesteld wordt. Dus laten we meteen beginnen om antwoord te geven op deze vraag: SEO is een Engelse afkorting die staat voor 'Search Engine Optimization'. Het Nederlandse woord voor SEO is zoekmachine optimalisatie. Je ziet dat ze in Nederland veel door elkaar gebruikt worden maar de betekenis is dus gewoon hetzelfde.

Wat is het doel van SEO?

Iedere SEO specialist zal hier een ander antwoord op geven. Zelf vinden wij dat een SEO specialist zich primair moet richten op het verkrijgen van relevante bezoekers vanuit zoekmachines zoals Google. Secundair vinden wij dat het ook belangrijk om, in samenwerking met andere online specialisten, ervoor te zorgen dat dit relevante verkeer ook overgaat tot een gewenste actie, zoals: het invullen van een contact formulier, een offerte aanvragen, bestellingen plaatsen in je webshop, inschrijven voor een nieuwsbrief, etc.

Je hebt tenslotte niets aan relevante websitebezoekers die niet overgaan tot actie.

Als we even dieper ingaan op het verkrijgen van relevante bezoekers vanuit Google dan zijn er een aantal vragen waar we in ieder geval over na moeten denken, zoals:

Opereer je lokaal, regionaal, nationaal of internationaal?

Het antwoord op deze vraag bepaalt mede de manier waarop ik mijn vervolgstappen moet zetten.

Want als je vooral lokaal opereert dan is het niet belangrijk dat je ver buiten dit gebied ook goed vindbaar bent.

En als je internationaal opereert dan is het belangrijk dat je hier rekening mee houdt tijdens het realiseren van je website. Hierbij is het vooral van belang dat je de diverse land- en taalgebieden inzichtelijk maakt. Op deze manier kun je de juiste informatie gaan presenteren richting je doelgroepen.

Wie is je doelgroep?

Ben je gericht op consumenten of zakelijke klanten? En welke stappen doorloopt je doelgroep voordat ze een beslissing nemen? En richt jij je op klanten die vooral op de prijs letten of juist op een hoog servicegehalte? En wie is je doelgroep vanuit een demografische perspectief?

Welke woorden gebruikt je doelgroep?

Klinkt wellicht niet al te ingewikkeld maar stel dat je als installatiebedrijf alleen maar richt op zakelijke klanten. Waarbij je grote technische installaties realiseert. Dan wil je natuurlijk het liefst zo min mogelijk particulieren op je site (die bijvoorbeeld hun ketel willen laten onderhouden).

Genoeg geschreven over het doel van SEO. Laten we nu eens kijken naar de factoren die een belangrijke rol spelen bij SEO.

Welke factoren spelen een rol bij SEO?

Het exacte antwoord op deze vraag weet niemand precies. Maar hoe komt dit nu? Dit komt omdat niemand inzicht heeft in het algoritme van Google. Klinkt ingewikkeld maar dat valt reuze mee.

Google heeft ooit een algoritme ontwikkeld. Een formule die bepaalde welke zoekresultaten je te zien kreeg op het moment dat je iets intypte bij Google, bijvoorbeeld 'drupal specialist limburg' of 'internetbureau limburg' of 'wat is seo?'. Overigens, niet alle websites die er bestaan staan in Google. Hier staan alleen websites in die in de database van Google opgenomen zijn.

Maar niemand wist en weet hoe deze formule exact in elkaar zit. Deze wordt dagelijks namelijk bijgewerkt. Soms wordt er een grote update uitgerold door Google en deze wordt dan vaak een core update genoemd. Deze kunnen heel wat voeten in de aarde hebben om sommige sites worden hierdoor gestraft en anderen juist beloond.

Wat we wel weten is dat er bepaalde factoren een belangrijke rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een goede url, het gebruiken van relevante woorden in de content teksten, een page title, de laadsnelheid van je (mobiele) website en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat we niet weten is hoe groot het belang is van deze factoren in de formule.

Gelukkig begint Google wel steeds meer inzicht te geven in bepaalde factoren maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Wat we wel weten is dat de verschillende factoren onder te verdelen zijn in 3 gebieden. Dit zijn de volgende:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Techniek en SEO

Techniek, een beetje een ondergeschoven kindje. Maar net zo belangrijk als het fundament van een huis. Staat het niet goed dan gaat je website daar de gevolgen van ondervinden.

Is je website geschikt voor desktop en mobiel?

Waar we vroeger veelal achter onze desktop websites bekeken is dit de laatste jaren sterk verandert. En dus vindt Google het ook belangrijk dat je website goed gepresenteerd wordt op tablets en mobiele telefoons. Je website dient tegenwoordig response te zijn. En daar komt een stukje techniek bij kijken. Ben je benieuwd of jou website door de mobile friendly test van Google komt?

Hoe is het gesteld met de pagespeed van je website?

Website bezoekers willen graag dat ze snel op je website terecht kunnen. Ook met hun mobiele apparaten. En die laden over het algemeen trager. Trage websites worden niet alleen afgestraft door lagere posities in Google, maar ook bezoekers haken sneller af bij een trage website. Alweer een gemiste kans.

Komen er veel 404 errors voor in je website?

Op het moment dat bezoekers op je site komen dan kan het voorkomen dat ze op een pagina terecht komen waar de volgende boodschap staat: 'de pagina is niet gevonden'. Dat is een zogenaamde 404 error. Dat is minder fijn voor je bezoeker die daardoor sneller van je site af zal gaan. Dus minder business.

Heb je duidelijke of onduidelijke url’s?

Google houdt van duidelijke url’s. Op deze manier begrijpen ze waar je webpagina over gaat. Stel je bent verkoper van onder andere keukens, welke van onderstaande url’s zou dan beter zijn?

  1. www.abc.nl/assortiment/keukens/
  2. www.abc.nl/categorie=?12/id=13/

Tja, dit behoeft natuurlijk geen nadere uitleg. Wat wel belangrijk is om te weten is dat bepaalde technische zaken invloed hebben op je url-structuur. Dit kan bijvoorbeeld de configuratie van je server zijn maar ook een het gekozen CMS-systeem.

Begrijpt de robot van Google je broncode?

Jij als bezoeker ziet de voorkant van een website. Echter, de robot van Google ziet de achterkant van je website. Dit noemen we de broncode van je site. En het is van belang dat de zoekrobot van Google zo goed mogelijk begrijpt waar je website over gaat. En natuurlijk zo snel mogelijk. En daar gaat het nogal eens mis! Dit komt, en alvast sorry voor het vakjargon, door diverse zaken, zoals:

  • javascript die de zoekmachine niet begrijpt
  • verkeerd gebruik van html code
  • enorm veel interne styling

Bij een goed opgebouwde site is het belangrijk dat structuur en opmaak gescheiden zijn.

XML sitemap

Klinkt spannender dan dat het is maar het is wel handig! Een xml sitemap kun je vergelijken met een ordner met daarin tabbladen. Zo heb je bijvoorbeeld een ordner met daarin bijvoorbeeld de volgende tabbladen:

  • Inkoopfacturen
  • Verkoopfacturen
  • Bankafschriften
  • Belastingdienst

Bij een XML sitemap is dit niet anders. Je kunt het zien als een ordner met daarin verschillende tabbladen, zoals:

  • Pagina
  • Berichten
  • Video’s
  • Afbeeldingen

De sitemap van je website geef je vervolgens door aan Google zodat alles geïndexeerd kan worden

Content en SEO

Het tweede gebied binnen SEO is kwalitatieve content. Dit zijn zaken die we (veelal) kunnen zien op de website. Hieronder staan diverse factoren die hieronder vallen met een stukje duiding.

Page title

De page title zegt het eigenlijk al: hiermee kun je aangeven richting de bezoekers waar je webpagina over gaat. En een zoekrobot kan dit ook zien en hiermee een indicatie krijgen waar de pagina over gaat.

Deze page title wordt gepresenteerd in de zoekmachines zoals Google. Overigens, soms wijken zoekmachines af van de page title die je zelf ingevuld hebt. Wat belangrijk is, is dat iedere page title uniek is en dat deze maximaal 70 karakters bevat. Heb je meer dan 70 karakters? Dan bestaat de kans dat deze wordt afgebroken in de zoekresultaten.

Page description

De page description betreft de omschrijving van de pagina. Ook hier geldt: zoekmachines willen wel eens afwijken van de page description die je invult. En toch is het verstandig om het te doen. Op dit moment heb je maximaal 156 karakters tot je beschikking (zoekmachines willen nog wel eens veranderen) en deze kun je benutten om een wervende tekst te schrijven die bezoekers triggert om op jou zoekresultaat te klikken.

Afbeeldingen en video

Het zijn natuurlijk al lang niet meer alleen tekstuele zoekresultaten die je gepresenteerd krijgt in de zoekmachines.

In het geval van afbeeldingen en video's is het belangrijk dat je een goede alt-beschrijving schrijft en de juiste bestandsnaam.

Headings

Headings zijn grotendeels vergelijkbaar met hoofdstukken en (sub)paragrafen in een boek. Grotendeels want in een boek hebt je altijd tekst onder de hoofdstukken en (sub)paragrafen. Dat is in een website niet altijd het geval.

Maar de heading structuur geeft aan waar een pagina over gaat. We onderscheiden diverse soorten headings: H1 t/m H6. Waarbij iedere pagina in je website bij voorkeur maar één H1 heeft. Zoals ieder hoofdstuk in een boek ook maar één titel heeft. Een hoofdstuk in een boek kan echter wel diverse paragrafen hebben (H2 in een webpagina) en meerdere subparagrafen (H3 in een website).

Teksten

Zoekmachines hechten nog steeds heel veel waarde aan teksten. Waarbij ze wel steeds beter het onderscheid weten te maken tussen waardevolle en minder waardevolle teksten.

Om ervoor te zorgen dat je de juiste teksten schrijft dien je je te verdiepen in waar een bezoeker (lees: je klant) naar op zoek is na het intypen van een specifieke zoekopdracht, zoals 'Wat is SEO?'.

En om dit te onderzoeken doen we in eerste instantie zoekwoord onderzoek (ook wel keyword analyse genoemd). Hiermee krijgen we inzicht in het zoekgedrag. En vervolgens kunnen we gaan bedenken welke informatie iemand wil hebben op het moment dat hij dit zoekwoord gebruikt.

Dat klinkt gemakkelijker dan dat het is. Want je bent al snel geneigd te denken dat ze precies zoeken wat jij in je hoofd bedacht hebt. Terwijl het in de praktijk vaak heel anders is. Sterker nog, er zijn verschillende intenties bij dezelfde zoekwoorden.

Verse content

Google houdt van verse content. Uiteraard dient deze nog steeds wel waardevol te zijn voor je bezoeker. En dus loont het zich om regelmatig nieuwe teksten te schrijven of bestaande content teksten van je site aan te passen.

Goede sitestructuur

Je website bestaat waarschijnlijk uit meerdere pagina’s. Zeker op het moment dat je aan de slag gaat met SEO dan neemt het aantal pagina’s in je website toe.

Maar niet iedere pagina in je website is even belangrijk. En je hebt ook verschillende type pagina’s met verschillende type content.

Op zo’n moment is het verstandig om een goede website structuur te ontwikkelen. Niet alleen voor je bezoekers maar ook voor Google. Op deze manier kan Google ontdekken hoe dat je site 'in elkaar zit'. En dat vertaald zich door in betere posities in Google (dus meer potentiële klanten).

Wij vergelijken het vaak met de mappen in je computer. Waarschijnlijk maak je gebruik van Word (of een vergelijkbaar programma). Op het moment dat je veel documenten hebt dan is het fijn om deze weer snel terug te kunnen vinden. En daarvoor kun je mappen en submappen aanmaken. Dit zorgt voor structuur.

Interne linkstructuur

Je kunt, zeker op het moment dat je website uit veel pagina’s bestaat, links plaatsen op je website. Links waarmee je van de ene pagina naar een andere pagina op je website gaat. Op het moment dat je dit op de juiste manier doet dan zullen je posities in Google gaan stijgen. Zorg ervoor dat je interne links relevant zijn en blijven.

Autoriteit en SEO

Autoriteit is op dit moment nog steeds de meest belangrijke factor binnen SEO. Maar om maximaal impact te kunnen creëren zal het technisch fundament wel goed moeten zijn en dient dit onderdeel ook zoveel mogelijk in lijn te moeten liggen met de content op je website.

Maar wat is autoriteit? Even een vergelijking met het 'echte' leven: we hebben diverse personen die veel aanzien genieten (in hun branche). Ze worden gezien als autoriteiten en heel veel mensen verwijzen je naar deze personen voor specifieke vragen.

Op het internet is dit niet anders alleen zijn de personen vervangen door links. De zoekrobot van Google volgt links op websites. Deze links kunnen binnen de website plaats vinden. Maar om autoriteit op te bouwen gaat het erom dat andere sites naar jouw website verwijzen.

Het aspect kwaliteit speelt (gelukkig) een steeds belangrijke rol in het verkrijgen van autoriteit. Stel, je hebt een webshop in mode en je krijgt een link vanaf een website waar iedere modeliefhebber maandelijks op komt dan heb je een waardevolle link te pakken.

Samenvattend

Wij hopen dat je niet alleen antwoord hebt gekregen op deze vraag 'wat is SEO' maar dat je ook inzicht verkregen hebt in de factoren die een rol spelen en wat het uiteindelijke doel van zoekmachine optimalisatie is: ervoor zorgen dat je doelgroep op je website komt waar ze de juiste informatie kunnen lezen. Dit doe je door het juiste technisch fundament te creëren, waardevolle content te creëren en ervoor te zorgen dat je doelgroep waardevolle informatie gepresenteerd krijgt op een snelle en overzichtelijke manier.

Category

Kunnen wij jou van dienst zijn?

Indien je geïnteresseerd bent in onze diensten, dan begrijpen we dat je eerst persoonlijk kennis wilt maken.

Neem vandaag nog contact met ons op voor een adviesgesprek volledig op maat.