Hoe komt uw website hoger in Google?

Elke online ondernemer wil natuurlijk op de eerste pagina in Google komen, of beter nog: de eerste plek. Een hoge positie in Google betekent namelijk niet alleen meer bezoekers, maar ook meer verkopen. Helaas bereikt u die eerste plek niet zomaar. Vraagt u zich wel eens af waarom uw website of webshop nog niet boven de zoekresultaten van uw concurrenten staat? Op deze pagina delen wij de meest voorkomende oorzaken met u. En dat niet alleen! Wij vertellen u ook wat u dan wél kunt doen om uiteindelijk hoger in de zoekresultaten van Google te komen.

Hoe bepaalt Google uw ranking?

Uw positie in Google wordt bepaald op basis van diverse ranking factoren. Hierbij kunt u denken aan het aantal jaren dat uw domeinnaam bestaat, de laadsnelheid van de website en hoe vaak de website wordt gewijzigd.

Als het gaat om het verbeteren van uw zichtbaarheid en vindbaarheid in Google houden wij altijd de volgende 3 pijlers aan:

  Techniek. Bijvoorbeeld de website structuur, laadsnelheid, SSL certificaat, aanwezigheid van sitemap, etc.

  Content optimalisatie. Beschikt de website over unieke content en is deze geschreven voor bezoekers én zoekmachines?

  Linkbuilding. Hoeveel websites verwijzen naar uw website en hoe sterk zijn deze links?

Wilt u beter gevonden worden op Google? Dan raden wij onze klanten altijd aan om aan deze 3 pijlers te gaan werken. Deze 3 pijlers komen namelijk vaak terug als redenen waarom uw website namelijk nog niet bovenaan in Google staat.

De functie "niet indexeren" is ingeschakeld

Wordt uw website helemaal niet weergegeven in de zoekmachines? Ook niet als u op de naam van uw website zoekt? Dan is het goed mogelijk dat de "niet indexeren" functie (noindex,nofollow) op diverse pagina's of van het betreffende Content Management Systeem (indien van toepassing) is ingeschakeld.

Oude SEO trucjes werken echt niet meer

Zoekmachine optimalisatie is niet meer wat het ooit is geweest. En dat is maar goed ook. Waar de online ondernemer vroeger veel links kon kopen, overmatig veel zoekwoorden kon gebruiken en verschillende pagina’s met diverse zoekwoord variaties kon maken, moet hij zich nu meer richten op de bezoeker.

Websites met goede content, die gebruiksvriendelijk zijn, snel laden, veilig zijn en waar vaak naar wordt gelinkt, worden beloond en zullen hoger scoren in de zoekresultaten van Google. Met oude trucjes alleen zal het gewenste resultaat echt uit blijven.

Technisch niet goed geoptimaliseerd websites

Wanneer er wordt gesproken over het technisch optimaliseren van websites voor zoekmachines, wordt er al snel gedacht aan het wijzigen van de code van uw website. Voor een groot deel is dat ook zo, maar niet alleen. Er zijn verschillende gebieden waarop uw website technisch tekort kan schieten:

  Uw website is te langzaam De laadsnelheid van uw website is een belangrijke ranking factor. Bezoekers vinden het vervelend om te wachten en Google ziet laadsnelheid daarom als een belangrijk kwaliteitskenmerk. Een trage website kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een slechte hosting of afbeeldingen die te zwaar zijn en daardoor langzamer worden geladen.

  Uw website beschikt over geen duidelijke structuur Een duidelijke website structuur heeft 2 grote voordelen. Google kan met behulp van een duidelijke structuur eenvoudiger de content op uw website organiseren en indexeren. Bezoekers kunnen daarnaast sneller die informatie vinden die ze zoeken.

  Uw website bevat te veel broken links Verwijst u vaak naar content op andere websites of verwijdert u wel eens pagina’s van uw eigen website? Controleer dan regelmatig de links. Wanneer Google tijdens het indexeren te veel broken links tegenkomt, bestaat de kans dat uw website niet volledig wordt geïndexeerd (404-pagina’s). En dat wilt u natuurlijk voorkomen.

  Uw webpagina’s bevatten niet genoeg interne links Ook interne links dragen bij aan de structuur van uw website. Google volgt namelijk de interne links op uw website om te onderzoeken welke pagina’s aan elkaar zijn gerelateerd. Dit heeft weer grote voordelen voor uw ranking in de zoekmachine. Wanneer een pagina veel interne links heeft is dit een signaal voor Google dat deze pagina wel belangrijk moet zijn. Een slimme interne link strategie kan dus zeker bijdragen aan een hogere positie in Google.

  Uw website heeft geen XML Sitemap Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op uw website die Google bots gebruiken om uw website compleet te indexeren. Heeft u geen XML sitemap dan zijn de bots aangewezen op uw interne linkstructuur, maar dit is geen garantie dat elke pagina wordt gevonden en geïndexeerd. Vooral als uw website nieuw is, veel pagina’s telt of een slechte interne linkstructuur heeft, is een XML Sitemap zeker geen overbodig luxe.

  Uw webpagina’s beschikken over een slechte documentstructuur Naast de website structuur kan ook een slechte documentstructuur uw ranking in Google negatief beïnvloeden. Door HTML tags op de juiste manier te gebruiken geeft u extra informatie aan Google over de indeling van een pagina. Bijvoorbeeld welke informatie het meest belangrijk is, welke informatie voor navigatie is, etc. Dit helpt Google om de gehele pagina nog beter te indexeren.

  U biedt geen oplossing voor het duplicate content probleem Elke website heeft er last van: duplicate content. Dit houdt in dat dezelfde content op meerdere pagina’s (en URL’s) wordt weergegeven. Lost u dit niet op, dan weet Google niet welke versie hij moet indexeren, wat een negatieve invloed heeft op uw ranking in de zoekmachine resultaten.

  Uw content is niet geoptimaliseerd Een groot deel van de content die door bedrijven wordt gecreëerd, blijft onopgemerkt. Toch zijn er verschillende manieren om uw content wel onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door de content op social media te promoten of te adverteren in Google. Wilt u organisch hoger in Google verschijnen, dus zonder ervoor te betalen? Dan zult u de content moeten optimaliseren voor zoekmachines.

Content optimalisatie houdt niet in dat u de pagina's alleen voor de zoekmachine schrijft. De pagina volstoppen met het zoekwoord zal bij de bezoeker alleen maar tot irritaties leiden, waardoor de conversie uit blijft. Op onze pagina over content optimalisatie leest u hoe het wel moet!

A website without Content Optimization is like a car without wheels. It will take you nowhere!

  Niet genoeg (sterke) links verwijzen naar uw website Is uw website technisch goed geoptimaliseerd en heeft u al veel goede content gecreëerd, maar staat u nog steeds niet hoger in Google? Dan kan het goed zijn dat nog te weinig andere websites naar uw website linken. De populariteit van uw website is namelijk ook erg bepalend voor uw vindbaarheid in Google.

Verwijzen veel websites naar uw website? Dan ziet Google dit als een signaal dat uw website wel belangrijk moet zijn. Dit heeft weer een positief effect op de autoriteit van uw domein. Let op! De kwaliteit van de links is misschien nog wel belangrijker dan de hoeveelheid links.

  Geen of niet de juiste zoekwoorden gekozen Zoekwoorden. Zijn deze nog steeds belangrijk? Jazeker! Want als u niet weet op welke "keywords" uw website gevonden moet worden, hoe moet Google dit dan weten?

  "Short tail zoekwoorden" en "long tail zoekwoorden" Wilt u beter gevonden worden op Google met een vrij nieuwe website? Richt u dan niet op de zogenaamde "short tail zoekwoorden". Short tail zoekwoorden zijn zoekwoordcombinaties die vaak maar uit 1 of 2 zoekwoorden bestaan, zoals "hondenfokker" of "hondenkennel". Vaak is het moeilijk om op dit soort termen hoog te scoren, omdat de concurrentie namelijk te sterk is. Wanneer uw website nog niet veel autoriteit heeft gebouwd, zal het lastig worden om op deze populaire zoektermen hoog te scoren.

Een betere optie is dan om te kiezen voor de "long tail zoekwoorden". Deze zoekwoordcombinaties zijn langer en hebben vaak minder concurrentie, zoals "duitse herder fokker limburg" en "duitse herder kennel limburg". De kans dat u voor deze combinaties hoger in Google komt, is niet alleen groter, u zult ook merken dat het aantal conversies toeneemt. Hoe gerichter de zoekopdracht, des te groter de kans dat iemand contact opneemt, een aankoop plaatst of zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

  Uw website content is niet uniek Goede website content maken kost tijd. Meer tijd dan u in het begin misschien had verwacht. Content van uw concurrent copy pasten gaat stukken sneller. Maar de resultaten zullen ook minder goed zijn dan misschien verwacht.

Duplicate content wordt door Google niet beloond. De kans is zelfs groot dat het copy pasten van andere websites uw positie benadeelt. Bevat uw website content die u eerder van uw concurrenten heeft gekopieerd, dan wordt het tijd om deze teksten met uw eigen expertise aan te passen. Tenminste, als u echt wilt dat uw website of webshop hoger in Google komt.

  Google ziet u niet als specialist Het doel van Google is om de meest relevante zoekopdrachten op de eerste pagina te tonen. Ziet Google uw website als een specialist in vergelijking tot soortgelijke websites? Dan is de kans groter dat uw website bovenaan in Google wordt getoond. Websites die op de eerste pagina staan:

  Worden regelmatig geüpdatet
  Hebben al meerdere pagina’s over het onderwerp geschreven
  Bevatten kwalitatieve goede content van meer dan 1000 woorden

  Uw website heeft in het verleden een penalty gekregen Houdt u zich niet aan de richtlijnen van Google? Dan kan uw website een penalty krijgen. Dit heeft nadelige gevolgen voor de ranking van uw website in Google. Penalty’s kunnen door het webspamteam van Google worden uitgedeeld, maar ook als gevolg van een update van Google’s algoritme.

Beiden hebben als doel om websites van een lagere kwaliteit ook lager te laten ranken. Daarbij kan het gaan om websites met slechte content of duplicate content, websites die zoekwoorden verbergen, websites met een onnatuurlijk linkprofiel, websites die links kopen of websites die gewoon tot spam gerekend kunnen worden. Dit soort zaken kunnen allemaal tot een penalty en dus een daling in uw ranking leiden.

Hoe weet u of uw website een penalty heeft gekregen? Een onverwachte daling in de bezoekersaantallen kan hierop wijzen. Heeft u daarnaast de website aangemeld bij Google Search Console? Dan ontvangt u berichten van Google als er één of meerdere problemen zijn geconstateerd.

U scoort eindelijk hoger in Google en dan?

Een hogere positie in de zoekmachine resultaten leidt altijd tot meer bezoekers en verkopen. Of toch niet? Mensen klikken dan wel misschien sneller op het eerste of het tweede zoekresultaat, maar dat betekent niet per se dat een bezoek ook daadwerkelijk tot een conversie zal leiden. Daarom sluiten wij deze pagina af met enkele tips om alles uit uw hogere ranking in Google te halen.

  Zorg er altijd voor dat uw pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. De bezoeker komt met een bepaald doel op uw pagina. Wordt vervolgens niet aan deze verwachting voldaan, dan zal de bezoeker uw website weer verlaten. Zorg er daarom voor dat de content op uw pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. Gebruik geen slimme trucjes of loze beloftes om de bezoeker naar uw website te leiden. Het werkt uiteindelijk alleen maar averrechts!

  Creëer een mega sterke "page title" en "meta description". Al die moeite om hoger in Google te komen en nog klikken bezoekers niet op uw zoekresultaat. Waarom zouden zij ook als u zich helemaal niet van de concurrenten onderscheidt? Besteed daarom altijd tijd aan het schrijven van een goede "page title" en "meta description" om echt op te vallen in Google ten opzichte van uw concurrenten.

  Zorg voor een duidelijke website structuur op alle pagina's. Een bezoeker komt dus met een bepaalde verwachting op uw website en dan? Als de informatie die hij zoekt niet snel vindbaar is of als u niet vertelt wat de volgende stap is voor de bezoeker, zal hij de website weer verlaten. De kans op een conversie laat u dan voorbij gaan. Zorg voor duidelijke pagina's en duidelijke conversies. Wacht niet tot de bezoeker zelf op onderzoek uitgaat.

Wilt u beter gevonden worden in Google?

In principe kan elke website beter gevonden worden op Google. Een eerste stap is bijvoorbeeld om de veelgemaakte fouten, die op deze pagina zijn besproken, op te lossen als deze voor uw website van toepassing zijn. Belangrijk is dat u weet dat uw zichtbaarheid en vindbaarheid in Google niet vanzelf verbetert. Een lange termijn strategie is nodig om uiteindelijk hoog te scoren op de verschillende keywords. Heeft u hulp nodig bij het verbeteren van uw zichtbaarheid en vindbaarheid? Wij geven niet alleen advies, maar kunnen ook helpen bij het technisch optimaliseren van uw website, het creëren van goede content of het verzamelen van externe links naar uw website.

Geïnteresseerd, meer weten?

Indien u geïnteresseerd bent in onze diensten, dan begrijpen we dat u eerst persoonlijk kennis wilt maken. Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis adviesgesprek volledig op maat.

  DIRECT CONTACT    (0)45 535 52 52
Het delen van deze pagina via onderstaande social media buttons stellen we zeer op prijs!