Overslaan en naar de inhoud gaan
Zo bereik ook jij je doelgroep op Facebook

Als ondernemer zijnde heb je meerdere doelen, maar de belangrijkste daarvan is naamsbekendheid en het onder de aandacht brengen van jouw diensten en/of producten bij de juiste doelgroep om uiteindelijk omzet te genereren. Want laten we eerlijk wezen, uiteindelijk gaat het om het kassageluid. Alleen, hoe zorg je ervoor dat je niet verdwijnt in de grote massa? Hoe zorg je ervoor dat jouw posts, producten, artikelen in de newsfeed terecht komen van degenen die potentiële kopers of geïnteresseerden zijn?

Naamsbekendheid creëren op Facebook

Wat wij je kunnen vertellen, zonder je te demotiveren, is dat het lastig is. En dat is niet omdat wij het je lastig willen maken, maar omdat Facebook zelf een lastig concept heeft bedacht. Om het beestje bij de naam te noemen, het algoritme van Facebook.

Dit zogeheten algoritme van Facebook bepaalt wat de gebruiker wel en niet te zien krijgt. Als bedrijf wil je daar natuurlijk op inspelen. De hamvraag is alleen, hoe?! Facebook heeft een nieuwe update waarbij jij als gebruiker bepaalt wat jij op jouw tijdlijn te zien krijgt. Daar waar je tijdlijn voorheen met updates van vrienden, familie, entertainment en interessante webshops gevuld was, zie je nu alleen sporadisch wat voorbij komen. Dit doet je afvragen hoe het nou gaat met die ene vriend of familielid. Facebook houdt jouw interactie in de gaten. Als jij een specifieke vriend vaak spreekt op Facebook, zal eigenwijze Facebook ervoor zorgen dat je meer updates van deze vriend te zien krijgt op je tijdlijn dan een familielid die je niet of nauwelijks spreekt. Immers, denkt Facebook, dat jij dit familielid helemaal niet zo interessant vindt. Jij wilt alleen weten hoe het met die vriend gaat. Genoeg om de pot heen gedraaid, jij wilt nu gewoon weten hoe dit algoritme werkt en waar het op reageert. Je hebt helemaal gelijk. Wij gaan jou dat nu vertellen.

Hoe werkt het algoritme?

Het algoritme kan je zien als een mechanisch systeem dat fluctueert op basis van jouw bezigheden op Facebook.

  • Advertenties verbergen (laten we eerlijk zijn we doen het allemaal)
  • Personen of pagina’s ontvolgen of juist volgen
  • Berichten rapporteren
  • Liken, delen of reageren op berichten

Kijkend naar bovenstaande handelingen kunnen we concluderen dat dit voor een Facebook gebruiker geen onbekende handelingen zijn. Op het moment dat je aan het scrollen bent door je tijdlijn ben je (on)bewust aan het filteren op relevant of irrelevant. Jouw vingers gaan in alle gehoorzaamheid van jouw hersenen automatisch liken, (ont)volgen, blokkeren, rapporteren, en reageren op leuke, grappige posts of dat mooie jurkje of dat leuke horloge. En terwijl je dat doet, slaat dit algoritme jouw handelingen op om zodoende jouw tijdlijn zo interessant mogelijk voor jou te maken. Allemaal leuk en aardig van Facebook, maar wat betekent dit voor jou als ondernemer? Dat is wat we willen achterhalen.

Welke content moet je plaatsen?

Als ondernemer dien je er zorg voor te dragen dat de content die jij deelt via Facebook interessant is voor jouw doelgroep. Als je een webshop hebt, is het belangrijk om stil te staan bij de posts die je plaatst. Als je jouw product onder de aandacht wilt brengen, plaats dan niet random een foto met de prijs erbij. Want wat wij ons als internetbureau dan gaan afvragen is, wat is precies het doel van jouw post? Wat wil jij als ondernemer ermee bereiken? Op het moment dat een facebook gebruiker de prijs ziet heeft dit zijn interesse en aandacht misschien al verloren. Er is niets wat hem nog triggert om op jouw zakelijke facebook pagina te kijken. Het eerste wat een facebook gebruiker zich afvraag als hij een leuk artikel ziet, is uiteraard de PRIJS?! En in zijn zoektocht naar de prijs van dat ene artikel die in eerste instantie zijn aandacht had getrokken komt hij wellicht misschien nog meerdere interessante dingen tegen. Wat hij dan doet is niet alleen de foto liken van het artikel dat hij als eerst had gezien, maar hij liked je facebook pagina en kijkt vervolgens op je website voor meer informatie. En dat is wat je wil, toch?

Voordat het allemaal veel te langdradig gaat worden, hieronder een aantal tips die wij aan bedrijven geven met betrekking tot Online Adverteren.

TIP!

Maak gebruik van verschillende manieren om je product of dienst onder de aandacht te brengen. Stel bijvoorbeeld een vraag bij je foto, maak een leuk filmpje van het product (terwijl iemand het aanheeft bijvoorbeeld), plaats een foto van slechts een gedeelte van het product om de nieuwsgierigheid te wekken, laat de werking van het product zien in een filmpje, vraag naar eventuele input van potentiële kopers, maak professionele foto’s van je producten zonder huishoudelijke rommel op de achtergrond, want uiteindelijk gaat het om de eerste indruk.

 

Hoe krijgt je doelgroep jouw content te zien?

Hieraan voorafgaand zijn er uiteraard nog een aantal stappen, want hoe krijgen mensen jouw producten te zien? Helaas kunnen we door het algoritme van Facebook niet om het adverteren op Facebook heen. Door gebruik te maken van Facebook Advertising vergroot je jouw bereik en kan je je specifiek richten op jouw doelgroep. Houd hier een bepaald budget voor vrij. Wil je niet adverteren op Facebook? Meld je dan aan bij verschillende grote groepen waar jouw doelgroep zit en promoot daar je producten of diensten. Het houden van winacties zorgt ook voor een groter bereik, omdat je mensen ertoe aanzet om op jouw status te reageren, jouw bericht te liken en te delen en als je heel goed hebt opgelet, weet je wat voor effect dit heeft op hun tijdlijn.

Let wel! Facebook straft pagina’s af die vragen om likes bij specifieke posts of winacties.

Category

Kunnen wij jou van dienst zijn?

Indien je geïnteresseerd bent in onze diensten, dan begrijpen we dat je eerst persoonlijk kennis wilt maken.

Neem vandaag nog contact met ons op voor een adviesgesprek volledig op maat.