Overslaan en naar de inhoud gaan
Zo maak je jouw website goed SEO zichtbaar

Ieder jaar horen of lezen we wel ergens dat SEO nu echt aan zijn einde gaat komen. Linkbuilding is ook al menig keer 'dood' verklaard en zoekwoorden zijn vaak al naar het land van vergetelheid gezonden. Echter iedere keer blijkt het levendiger dan ooit tevoren en zien we zelfs nieuwe updates waarbij we SEO nog meer kunnen inzetten. Wanneer je dit combineert door in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen, heb je genoeg munitie om de online wereld op zijn kop te zetten!

Is jouw website gebruiksvriendelijk?

Voor ieder goed begin is het belangrijk dat je een stevige fundering hebt. Dat geldt voor offline zaken en zeer zeker voor je online activiteiten als bedrijf. De basis begint met een gebruiksvriendelijke website die technisch goed in elkaar, prettig en snel werkt. Daarnaast moet de focus liggen op kwalitatieve goed geschreven content. Schrijven om het schrijven heeft hier echt geen zin. Schrijven voor Google overigens ook niet. Schrijf teksten voor je website bezoekers, het zijn tenslotte je potentiële klanten. Wanneer een potentiële klant de weg naar je website weet te vinden, zet je al de eerste juiste stappen voor Google.

Betrouwbare linkbuilding

Afgezien van een snelle website en goede content is er nog iets wat erg belangrijk is en wat wordt gezien als een goede basis voor je website: links. Niet zomaar links, maar sterke betrouwbare links die van een andere site naar jouw website toe gestuurd worden. Zo laat je zien aan zoekmachines dat jouw site betrouwbaar is, het krijgt tenslotte 'complimentjes' van andere websites door middel van een link naar jouw website. Hoe meer je van deze 'complimentjes' krijgt hoe meer autoriteit jouw website krijgt. Zoekmachines vinden jouw website interessant en dat is goed voor je SEO!

Betrouwbaarheid is de sleutel

In het dagelijkse offline leven is betrouwbaarheid al heel belangrijk. Wie wil er nou zaken doen met iemand waar je eigenlijk kippenvel van krijgt? Hetzelfde geldt voor online. Zie jezelf als de grote zakenman/vrouw en Google moet jou betrouwbaar genoeg vinden om zaken mee te doen. In dit geval is Google een hele slimme klant die er hoe dan ook altijd achter komt of je op een betrouwbare manier zaken doet of niet. Dus vergeet het maar om zaken in achteraf gelegen online kamertjes te regelen, Google komt er vroeg of laat echt achter! Daarom is het heel belangrijk wanneer je voor jouw website gaat werken met backlinks dat dit betrouwbare links zijn die uitkomen op websites die waardevolle informatie bevatten. De tijd dat je kon linken met commerciële startpagina’s zonder content is voorbij! Google wil waarde zien zodat jullie in vertrouwen 'zaken' kunnen doen!

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Afgezien van betrouwbaarheid, juiste content en een stevige fundering is er nog iets wat je echt aan je SEO checklist moet toevoegen: User Experience. Over de snelheid van je website heb ik het eerder al gehad, echter alleen bij dat onderdeel blijft het niet. Wanneer we het over SEO hebben denken we aan zoekmachine optimalisatie. Echter dit woord kan ervoor zorgen dat je nét niet dat doet wat Google graag wil dat je doet. Zoekmachine optimalisatie houdt eigenlijk in dat jij je website zo goed mogelijk vindbaar maakt voor Google. Maar Google kijkt echter alleen maar of jouw website voorziet in de behoefte van de klant. Dus de sleutel hier is: jouw bezoeker. Wanneer jouw website voldoet aan de eisen van jouw bezoeker, en daardoor dus langer en wellicht vaker op jouw website komt is Google tevreden. Om te zorgen dat die bezoeker online bij je op bezoek komt is het belangrijk dat de gebruikerservaring optimaal is. Eén van de vragen die jij jezelf moet stellen is: is mijn website ook Mobile Friendly?

Mobile First Index

Meer dan de helft van de online bezoekers, bezoekt een website tegenwoordig via een mobiel apparaat. Het is dan ook echt een aanrader om dit hoog op je SEO checklist te zetten. Google hanteert namelijk de Mobile First Index. Wat dit inhoudt? Google indexeert eerst de content van je mobiele versie van de website. Heb je geen aparte mobiele versie? Dan gaat Google de desktop variant indexeren. Grote kans dat deze niet voldoet aan de richtlijnen van de Mobile First Index en dus 'straft' Google je website in de ranking. Heb je dus nog niet gekeken naar jouw 'mobiel vriendelijke' site of is deze nog niet tot in de puntjes geregeld? Zet dit dan hoog op je to-do lijst!

Bye Bye Hummingbird en Panda De tijd dat we allemaal als SEO specialisten uitkeken naar de grootte updates van Google zijn voorbij. Wees niet bang, Google blijft haar algoritmes updates uitvoeren, echter doen ze dit nu geleidelijk aan en omdat een nieuwe update de oude ook gelijk vernietigd heeft het niet meer heel veel zin om alle in’s en outs van deze updates door te nemen. Dit kun je het beste gewoon overlaten aan de SEO specialisten van Stradius die het echt leuk vinden om alles te weten over SEO.

The voice of Google

Het volgende punt voor je checklist? Voice Search. Ken je dat? Je hebt een filmpje gezien over een beer die in de sneeuw een berg probeert te beklimmen. Maar... Je weet niet de titel van het filmpje en dus gebruik je je grootste zoekvriend: Google. Je typt in: grote beer berg en sneeuw. 100.000 zoekresultaten maar niet jouw filmpje... Je typt in: Moeder beer en kleine beer beklimmen berg. 10000000 zoekresultaten maar weer niet jouw filmpje. Je bedenkt je dat jij het een heel motiverend filmpje vond en typt in: motiverend filmpje moeder beer en kleine beer in sneeuw. Weer heel veel zoekresultaten maar NIET jouw filmpje. Vervolgens, een beetje zwaar geïrriteerd, praat je tegen de computer alle zoekwoorden die je kent. Wat nu als Google je dan zou begrijpen? Klinkt dat niet als muziek in je oren? Waarschijnlijk wel want gemak dient de mens. En dat geldt ook voor jouw website bezoeker. En omdat bijna een derde van de 3.5 miljard zoekopdrachten al via voice search wordt gedaan en ook de Nederlandse variant beschikbaar is, is het belangrijk dit punt op je SEO Checklist te plaatsen. Het gaat tenslotte om je bezoeker en het gemak wat je hem of haar biedt!

En nu ben jij aan zet!

Voor jou is het belangrijk dat je bovenstaande punten toe past op je website en je hier continue van bewust blijft. Blijf actief met je website bezig, plaats kwalitatieve content waar jouw bezoeker behoefte aan heeft, maak je site mobile friendly en zorg dat je op de juiste manier Linkbuilding inzet om een grotere online vindbaarheid en zichtbaarheid te krijgen met jouw website. Op deze manier maak je jouw website goed SEO zichtbaar!

SEO effectief uitbesteden?

Wil je zoekmachine optimalisatie effectief inzetten? Stradius is je online business partner én SEO specialist voor de langere termijn.

Category

Kunnen wij jou van dienst zijn?

Indien je geïnteresseerd bent in onze diensten, dan begrijpen we dat je eerst persoonlijk kennis wilt maken.

Neem vandaag nog contact met ons op voor een adviesgesprek volledig op maat.