GOOGLE MOBILE FIRST KOMT IN 2018 IN ACTIE!

Het wordt reeds lange tijd aangekondigd, maar in 2018 zou het uiteindelijk moeten gebeuren. Dan komt de Google Mobile First in actie. Wat betekent dat nu eigenlijk? En wat gaat er dan concreet veranderen?

Om het kort te houden...
Google zal hoogstwaarschijnlijk vanaf 2018 de mobiele website gaan gebruiken als referentie voor het algoritme. Tegenwoordig wordt nog steeds de desktop versie van de website gebruikt om te gebruiken in de zoekresultaten. Maar omdat steeds meer mensen mobiel het internet raadplegen, wilt Google blijven innoveren en daardoor de mobiele website voorrang geven. Naar schatting zal tegen 2018 het aantal zoekopdrachten via Google op mobiel, een stuk hoger zijn dan op desktop. Daarom dat Google de gebruiker een voordeel wilt verschaffen. En op die manier de meest relevante resultaten voor de mobiel weergeven in alle zoekresultaten. We zien reeds dat het aantal zoekopdrachten iets hoger ligt voor de mobiel. En dat het aantal zoekopdrachten via de desktop relatief stabiel blijft. De komende jaren zal deze verhouding echter groter en groter worden. Waardoor zoekmachines als Google (de rest zal volgen) geen andere keuze hebben dan de mobiele website als belangrijker te gaan zien.

Wel kunnen we vaststellen dat voor de meer complexe zoekopdrachten nog steeds de desktop wordt gebruikt. Vooral dan wanneer het gaat om immo, voertuigen, reizen. Hoewel naar schatting ook een stijging zal plaatsvinden in deze zoekopdrachten. Toch zal een groot deel van de mensen nog steeds een desktop verkiezen boven een mobiel wanneer het gaat om deze belangrijke zoekopdrachten.

Dit heeft een aantal redenen.
  Desktop website is overzichtelijker en biedt soms meer informatie.
  Dit soort websites werken vaak met slideshows gestuurd door heel wat Javascript waardoor toegankelijkheid via mobiel niet altijd even goed is.
  Desktop versie gaat een stuk sneller van dit soort websites.
  De zoekopdrachten gebeuren vlotter via desktop.
  Enorm belangrijke beslissingen worden niet vlug met mobiel gemaakt.
  Inschrijvingsformulieren etc gaan vlotter via desktop.
  Om die redenen zien we niet meteen dat deze zoekopdrachten via de desktop gaan wegvallen. Maar toch zal Google ook voor deze websites de mobiele website eerst gaan indexeren.

WELKE SITES ZULLEN PROBLEMEN ONDERVINDEN?

Websites waarvan de mobiele website verschilt van de desktop versie kunnen hierdoor een daling ondervinden van het aantal bezoekers via Google. Google mobile first zal dus de mobiele website bekijken en de desktop links laten liggen. Wanneer we een gesimplificeerde versie gebruiken zoals bij M domeinen kunnen we hierdoor dus plaatsen gaan verliezen.

WAAROM ZIJN M DOMEINEN NIET GOED?

Dit kan natuurlijk een groot probleem worden voor websites die heel wat content hebben en alles nu terug moeten omzetten naar een responsive website. Maar m domeinen bevatten meestal een stuk minder content. Ook zullen ze vaak belangrijke rel tags niet bevatten. Waardoor onvoldoende informatie kan worden gegeven aan Googlebot.

MOBIEL GELIJKMAKEN AAN DESKTOP EN TOCH SNEL LADEN

Het is dus belangrijk voor die websites om uiteindelijk de mobiele versie compleet hetzelfde te maken als de desktop versie. En dat zal dan weer leiden tot een ander belangrijk probleem. Namelijk de pagespeed. Op de desktop hebben we er vaak last van maar op mobiel is dit nog een groter probleem. De internetverbinding is niet zo snel als bij de Desktop. En wanneer enorme hoeveelheden Javascript, CSS en andere moeten geladen worden. Dan kan dit een tijdje op zich laten wachten. Enkele jaren geleden liet Google weten dat mobiele websites onder de 2 seconden moeten laden. Dat is nog steeds een goeie indicatie al kunnen we wel met zekerheid stellen dat wanneer we onze website tot op 1.5 seconde kunnen brengen. We toch een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie hebben. Indien we een check doen, dan zien we dat meer dan 75% van de websites meer dan 2 seconden nodig heeft om te laden. Met de komst van Google's Mobile First zal dit een enorme uitdaging worden.

WAT GEBEURT ER MET AMP?

Webmasters die AMP gebruiken op hun mobiele website zullen hierdoor geen hinder ondervinden. Omdat AMP en lightversie van de website in kwestie is. Zal nog steeds de officiële mobiele website kunnen gecrawled worden. Een belangrijke stap om de website sneller te maken is zeker door AMP te gebruiken op websites waar zwaar visueel materiaal moet geladen worden.

EN WANNEER WE GEEN MOBIELE WEBSITE HEBBEN?

Tegenwoordig gebruikt 95% van de webmasters een responsive design. Dat betekent dat de website zich automatisch gaat aanpassen aan de resolutie van het beeldscherm van de gebruiker. Wanneer we zoeken op desktop krijgen we de volledige website te zien. Wanneer we een tablet gebruiken zal afhankelijk van de resolutie, en afhankelijk van de instellingen in het CSS bestand, een andere lay-out te zien zijn. Een nog kleinere resolutie zal enkel de mainblok laten zien en het mobiele menu in de linker of rechter bovenkant laten verschijnen. Toch zijn er nog steeds enkele websites die geen mobiele versie hebben of die geen responsive design gebruiken. Zij zullen hierdoor nog steeds worden beoordeeld via de desktop.

MAAR...

De website zal worden gecrawled via het mobiele Googlebot. En dit zal hoe dan ook problemen veroorzaken. Indien het om wat voor reden dan ook, geen problemen veroorzaakt. Zal de gebruiksvriendelijkheid van deze website niet voldoen aan de wensen van de gebruiker.

Te kleine letters om te lezen. Moeilijk om op een link te klikken. Dit zal gebruikers de website sneller doen verlaten waardoor belangrijke rankingsignalen van Google worden aangetast. En er dus een verlies op termijn kan plaatsvinden van het aantal bezoekers via zoekmachines.

GEEN APARTE INDEXERING VOOR MOBIEL EN DESKTOP

Immo websites en reismaatschappijen ontvangen 70% van hun bezoekers via desktop. Dat is dan ook logisch want er moeten vaak enorme vragenlijsten ingevuld worden. Waardoor mensen het liever snel via de desktop doen. Dan minutenlang met de mobiel bezig te zijn. Voor hen komt er, hoewel ze dus veel meer bezoekers ontvangen via de desktop, ook geen aparte indexering. Misschien zal dat in de toekomst nog veranderen. Maar indien dit niet het geval is zullen vooral deze branches inspanningen moeten doen om hun website gebruiksvriendelijker en makkelijker te maken via de mobiel.

DESKTOP WEBSITE ZAL TOCH BELANGRIJK BLIJVEN

Google mobile first zal dan wel eerst en vooral de mobiele website bekijken. Toch heeft Google laten weten dat websites waarvan de mobiele website niet optimaal is, er toch geen grote hinder zal plaatsvinden voor deze websites (via desktop zoekopdrachten). Hoe ze dit gaan doen weten ze zelf nog niet concreet. Dat is dan ook de grootste reden waarom de Google's mobile first voortdurend uitgesteld wordt.

WAT KUNNEN WE ONDERTUSSEN DOEN?

Wanneer Google's mobile first zal uitkomen staat niet vast. Voorlopig wordt het 2018 maar het is in het verleden reeds gebeurd dat men de datum verder uitstelt. Dat kan nu ook het geval zijn. Wat we ondertussen kunnen doen is onze website responsive maken. En ervoor zorgen dat de kwaliteit EN inhoud van de website voor mobiel en desktop quasi 100% gelijk is. Op die manier hebben we niks te vrezen en zal onze website geen hinder ondervinden. Integendeel, de website zal er uiteindelijk voordeel uit doen tegenover de websites die geen inspanningen doen.

Concreet doen we dus best een aantal belangrijke zaken:
  m.domein.com veranderen naar een responsive design
  De website sneller maken voor mobiel
  Cruciale interne links (menu) ook vlot bereikbaar maken via mobiel
  AMP gebruiken indien de website moeilijk sneller gemaakt kan worden

SNELLE MKB WEBSITE LATEN MAKEN

Wij maken kwalitatieve MKB websites op basis van usability en accessibility.
  responsive webdesign
  optimale gebruikerservaring
  geoptimaliseerd voor Google
  tactische CTA-buttons
  klaar voor de toekomst
  gericht op conversie
  goed geschreven code
  snelle laadtijd

MEER INFORMATIE?

Ons doel is om samen met onze klanten een langdurige en goede relatie op te bouwen waarbij de klant het maximale rendement haalt uit de mogelijkheden die het internet te bieden heeft. Bent u benieuwd hoe wij u van dienst kunnen zijn? Neem nu contact met ons op of vraag vrijblijvend een gratis offerte aan.

  DIRECT CONTACT    GRATIS OFFERTE
 

Reageren?

ONZE EXPERTISE

  • Stradius
  • Stradius
  • Stradius
  • Stradius
  • Stradius

Consultancy & Concepting

Loopt u al tijden rond met een concept in uw hoofd dat u graag wilt laten uitwerken? Wij begeleiden u graag door het hele proces, van concept tot exploitatie. Vooraf voorzien we u van een kosteloos en eerlijk advies.

Een online campagne moet op de juiste manier worden opgesteld. Zo behaalt u namelijk het beste rendement. Wij hebben de kennis en de juiste technieken in huis om te zorgen dat iedere internetcampagne en online ambitie op de juiste wijze wordt aangepakt en uitgevoerd.

Volg ons ook op social media!

  • Stradius
  • Stradius
  • Stradius
  • Stradius
  • Stradius

"Being online is more than just having a website!"