Overslaan en naar de inhoud gaan
Het belang van een goede website structuur

De website structuur is van essentieel belang voor je Zoekmachine Optimalisatie strategie. De structuur van je website toont Google welke pagina's van je site het belangrijkst zijn. Dit betekent dat je kunt bepalen welke artikelen het hoogst scoren in de zoekmachines met de structuur van je website. Begin dus vandaag nog met het verbeteren van je website structuur.

Wat is een website structuur?

Website structuur verwijst naar de manier waarop je de inhoud van je website organiseert. Een website bestaat vaak uit inhoud op een verscheidenheid aan (gerelateerde) onderwerpen, gepresenteerd op berichten en pagina’s. Website structuur is eigenlijk een benaming voor hoe deze inhoud wordt gegroepeerd, gekoppeld en gepresenteerd aan de bezoeker. Als je je website goed structureert, profiteert deze hiervan. Gebruikers zullen gemakkelijker hun weg vinden en Google kan je URL’s beter indexeren. Taxonomieën, zoals categorieën en tags, maar ook interne links, je navigatie en een kruimelpad zijn de hulpmiddelen om je website te structureren.

Naarmate je site groeit, wordt het rommelig

Naarmate je steeds meer (blog)berichten schrijft of meer productpagina’s toevoegt, wordt je website misschien rommelig. Je moet het netjes organiseren om ervoor te zorgen dat je, je bezoekers én Google kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Je moet je eens voorstellen dat je dagelijks een bericht plaatst, dan zul je merken dat je uiteindelijk niet meer weet welk artikel in het verleden is geschreven. Je raakt uiteindelijk het complete overzicht kwijt.

Waarom is website structuur belangrijk voor Google en voor gebruikers?

Er zijn drie redenen waarom website structuur belangrijk is voor Google en dus voor jou de kans om goed te worden gerangschikt in de zoekmachines.

  1. Structuur is een gids voor Google
    De manier waarop je site is gestructureerd geeft Google informatie over waar je de meest essentiële inhoud kunt vinden. De structuur van je site bepaalt of een zoekmachine kan begrijpen waar je website precies over gaat en wat je doet of verkoopt. Google crawlt websites door de links, intern en extern, te volgen met behulp van een bot genaamd Googlebot. En door deze links te volgen, bepaalt Google de relatie tussen de verschillende pagina’s. De structuur van je website is een gids voor Google en daarom zeer cruciaal.
  2. Niet concurreren met je inhoud
    De tweede reden waarom de website structuur essentieel is voor Google, is omdat je zonder een goede structuur met jezelf zult concurreren om een ​​hoge positie in de zoekmachines. Je hebt waarschijnlijk blogberichten of artikelen op je site die hetzelfde onderwerp behandelen. Regelmatig schrijven wij gevarieerde berichten om ervoor te zorgen dat onze berichten qua inhoud en onderwerp variëren. En dus varieert de focus zoekterm per artikel. Zo voorkomen wij dat gelijkwaardige content wordt plaats op onze website. Als je Google niet vertelt welke berichten het belangrijkst zijn, zullen al je berichten met elkaar concurreren. De oplossing is vrij eenvoudig: je laat Google weten welke pagina je het belangrijkst vindt. Je vertelt Google welk verhaal je boven op je stapel wilt hebben. Hiervoor heb je een goede interne koppelingsstructuur nodig.
  3. Website structuur is belangrijk voor UX
    Dus een goede website structuur helpt je ​​site hoog te laten scoren in Google. Maar vergeet niet dat de website structuur ook belangrijk is voor de User eXperience (UX). De structuur van je website moet worden weerspiegeld in de navigatie van je website. Als deze structuur duidelijk is, vindt je doelgroep eenvoudig zijn weg op je website. Een goede UX vergroot je kansen voor mensen om te converteren. Producten worden eerder gekocht, je ontvangt eerder aanmeldingen voor nieuwsbrieven, etc. Bovendien houdt Google van websites die ook goed presteren!

Hoe te beginnen met de website structuur?

Wat zijn de dingen die je moet doen om de structuur van je website te verbeteren? Wat kun je doen om te voorkomen dat je website structuur een probleem wordt? We zullen je drie basistips geven voor het snel verbeteren van je website structuur.

  1. Verwijder oude inhoud
    Veel winkels verkopen elk seizoen een verschillende collectie producten (kleding, schoenen). Als je niet wilt dat telkens hetzelfde product wordt verkocht, dan moet je de pagina verwijderen. Mogelijk hebt je echter enkele interne links naar de pagina die je wilt verwijderen. En weet je eigenlijk wel, dat links naar je pagina waardevol zijn voor je SEO! Je wilt ervoor zorgen dat je van deze links profiteert, ook al bestaat de pagina niet meer. Daarom moet je de URL omleiden. Dit noemen we ook wel een 'redirect'. Als je niet weet hoe dit moet, dan kun je hiervoor je website bouwer vragen. Of nog beter, vraag het aan ons.
  2. Evalueer je categorieën
    Je moet ervoor zorgen dat categorieën ongeveer even groot zijn. Categorieën worden te groot als je veel over een specifiek onderwerp schrijft en minder over anderen. Op een gegeven moment zou je die ene categorie in twee categorieën moeten verdelen. Een goede vuistregel voor de grootte van categorieën is om ervoor te zorgen dat geen enkele categorie meer dan tweemaal zo groot is als een andere categorie. Wanneer een categorie aanzienlijk groter is dan andere, raakt je website uit balans. Eerlijkheidshalve moeten wij bekennen dat het best lastig is om te rangschikken met blogposts binnen een enorme categorie. De stapel is te groot geworden om door te zoeken. In dit geval zou je je categorieën moeten evalueren en optimaliseren: misschien een paar van hen samenvoegen of splitsen. Bedenk goed waarom je je website ooit hebt laten maken.
  3. Verbeter je interne link structuur
    Je moet naar de meest essentiële inhoud op je website linken om Google te laten zien dat deze artikelen je beste en meest complete artikelen zijn. Een goede interne koppelingsstructuur is cruciaal voor Google, maar het is ook logisch voor je gebruikers. Je wilt tenslotte dat ze je beste berichten lezen, toch? Zoals reeds aangegeven, schrijven we regelmatig gevarieerde berichten. Deze berichten voorzien we van tekstlinks om ervoor te zorgen dat belangrijke pagina’s een verwijzing krijgen. Google ziet deze verwijzing en zal het verwezen artikel hoger plaatsen in de Google ranking.

Category

Kunnen wij jou van dienst zijn?

Indien je geïnteresseerd bent in onze diensten, dan begrijpen we dat je eerst persoonlijk kennis wilt maken.

Neem vandaag nog contact met ons op voor een adviesgesprek volledig op maat.