De website structuur is van essentieel belang voor uw Zoekmachine Optimalisatie strategie. De structuur van uw website toont Google welke pagina's van uw zakelijke website het belangrijkst zijn. Dit betekent dat u kunt bepalen welke artikelen het hoogst scoren in de zoekmachines met de structuur van uw website. Begin dus vandaag nog met het verbeteren van uw website structuur.
Wat is een goede website structuur?
Website structuur verwijst naar de manier waarop u de inhoud van uw website organiseert. Een website bestaat vaak uit inhoud op een verscheidenheid aan (gerelateerde) onderwerpen, gepresenteerd op berichten en pagina’s. Website structuur is eigenlijk een benaming voor hoe deze inhoud wordt gegroepeerd, gekoppeld en gepresenteerd aan de bezoeker. Als u als ondernemer uw website goed structureert, profiteert deze hiervan. Gebruikers zullen gemakkelijker hun weg vinden en Google kan uw pagina’s beter indexeren. Taxonomieën, zoals categorieën en tags, maar ook interne links, uw navigatie en een kruimelpad zijn de hulpmiddelen om uw website te structureren.
Naarmate uw website groeit, wordt het rommelig
Naarmate u steeds meer (blog)berichten schrijft of meer productpagina’s toevoegt, wordt uw website misschien rommelig. U moet het netjes organiseren om ervoor te zorgen dat u, uw bezoekers én Google kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. U moet zich eens voorstellen dat u dagelijks een bericht plaatst, dan zult u merken dat u uiteindelijk niet meer weet welk artikel in het verleden is geschreven. U raakt uiteindelijk het complete overzicht kwijt.
Waarom is een goede structuur belangrijk voor Google en uw bezoekers?
Er zijn drie redenen waarom een goede website structuur belangrijk is voor Google en dus voor u de kans om goed te worden gerangschikt in de zoekmachines.
- Structuur is een gids voor Google
De manier waarop uw website is gestructureerd geeft Google informatie over waar iemand de meest essentiële inhoud kan vinden. De structuur van uw site bepaalt of een zoekmachine kan begrijpen waar uw website precies over gaat en wat u als ondernemer doet of verkoopt. Google crawlt websites door de links, intern en extern, te volgen met behulp van een bot genaamd Googlebot. En door deze links te volgen, bepaalt Google de relatie tussen de verschillende pagina’s. De structuur van uw website is een gids voor Google en daarom zeer cruciaal. - Niet concurreren met uw inhoud
De tweede reden waarom de website structuur essentieel is voor Google, is omdat u zonder een goede structuur met uzelf zult concurreren om een hoge positie in de zoekmachines. U heeft waarschijnlijk blogberichten of artikelen op uw website die hetzelfde onderwerp behandelen. Regelmatig schrijven ook wij gevarieerde berichten om ervoor te zorgen dat onze berichten qua inhoud en onderwerp variëren. En dus varieert de focus zoekterm per artikel. Zo voorkomen wij als internetbureau dat gelijkwaardige content wordt geplaats op onze website. Als u Google niet vertelt welke berichten het belangrijkst zijn, zullen al uw berichten met elkaar concurreren. De oplossing is vrij eenvoudig: u laat Google weten welke pagina's u het belangrijkste vindt. U vertelt Google welk verhaal u boven op uw stapel wilt hebben. Hiervoor heeft uw website een goede interne koppelingsstructuur nodig. - Website structuur is belangrijk voor UX
Dus een goede website structuur helpt uw website hoog te laten scoren in Google. Maar vergeet niet dat de website structuur ook belangrijk is voor de User eXperience (UX). De structuur van uw website moet worden weerspiegeld in de navigatie van uw website. Als deze structuur duidelijk is, vindt ook uw doelgroep eenvoudig zijn weg op uw website. Een goede UX vergroot uw kansen voor mensen om te converteren. Producten worden eerder gekocht, u ontvangt eerder aanmeldingen voor nieuwsbrieven, etc. Bovendien houdt Google van kwalitatieve websites die ook goed presteren!
Hoe te beginnen met de website structuur?
Wat zijn de dingen die u moet doen om de structuur van uw website te verbeteren? Wat kunt u doen om te voorkomen dat uw website structuur een probleem wordt? We zullen u drie basistips geven voor het snel verbeteren van uw website structuur.
- Verwijder oude inhoud
Veel winkels verkopen elk seizoen een verschillende collectie producten (kleding, schoenen). Als u niet wilt dat telkens hetzelfde product wordt verkocht, dan moet u de pagina verwijderen. Mogelijk heeft u echter enkele interne links naar de pagina die u wilt verwijderen. En weet u eigenlijk wel, dat links naar deze pagina waardevol zijn voor uw SEO! U wilt ervoor zorgen dat u van deze links echter profiteren, ook al bestaat de pagina niet meer. Daarom moet u de URL omleiden. Dit noemen we ook wel een 'redirect'. Als u niet weet hoe dit moet, dan kunt u hiervoor uw website bouwer vragen. Of nog beter, vraag het aan ons. - Evalueer uw categorieën
U moet ervoor zorgen dat uw categorieën ongeveer even groot zijn. Categorieën worden te groot als u veel over een specifiek onderwerp schrijft en minder over anderen. Op een gegeven moment zou u die ene categorie in twee categorieën moeten verdelen. Een goede vuistregel voor de grootte van categorieën is om ervoor te zorgen dat geen enkele categorie meer dan tweemaal zo groot is als een andere categorie. Wanneer een categorie aanzienlijk groter is dan andere, raakt uw website namelijk uit balans. Eerlijkheidshalve moeten wij bekennen dat het best lastig is om te rangschikken met blogposts binnen een enorme categorie. De stapel is te groot geworden om door te zoeken. In dit geval zou u alle categorieën moeten evalueren en optimaliseren: misschien een paar van hen samenvoegen of splitsen. Bedenk goed waarom u ooit uw website voor heeft laten maken. - Verbeter uw interne link structuur
U moet naar de meest essentiële inhoud op uw website linken om Google te laten zien dat deze artikelen uw beste en meest complete artikelen zijn. Een goede interne koppelingsstructuur is cruciaal voor Google, maar het is ook logisch voor uw gebruikers. U wilt tenslotte dat uw website gebruikers de beste berichten lezen, toch? Zoals reeds aangegeven, schrijven ook wij regelmatig gevarieerde berichten. Deze berichten voorzien we van tekstlinks om ervoor te zorgen dat belangrijke pagina’s een verwijzing krijgen. Google ziet deze verwijzing en zal het verwezen artikel hoger plaatsen in de Google ranking.
Onze Online Marketing diensten voor een toppositie in Google
Met een breed scala aan Online Marketing diensten vergroten wij op een effectieve manier de online zichtbaarheid en vindbaarheid van uw bedrijf, en doen dat door het inzetten van:
Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Content Optimalisatie
Technische Optimalisatie
Online Adverteren (SEA)
Social Media
Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen?
Neem vandaag nog contact met ons op. We helpen u graag.
DIRECT CONTACT