Hoe komt uw website of webshop hoger in Google

Hoe komt uw website of webshop hoger in Google?

Elke online ondernemer wil natuurlijk op de eerste pagina in Google komen, of beter nog: de eerste plek. Een hoge positie in Google betekent namelijk niet alleen meer bezoekers, maar ook meer verkopen. Helaas bereikt u die eerste plek niet zomaar. Hoe komt uw website of webshop hoger in Google?

Hoe bepaalt Google uw ranking?

Uw positie in Google wordt bepaald op basis van diverse ranking factoren. Hierbij kunt u denken aan het aantal jaren dat uw domeinnaam bestaat, de laadsnelheid van uw website of webshop en hoe vaak deze wordt ge-update.

Als het gaat om het verbeteren van uw online zichtbaarheid en vindbaarheid in Google dan houden wij als internetbureau altijd de volgende 3 belangrijke pijlers aan:

»  Techniek. De structuur, laadsnelheid, ssl certificaat, sitemap, etc.
»  Content. Unieke content die is geschreven voor bezoekers én zoekmachines?
»  Linkbuilding. Hoeveel websites verwijzen naar uw site of shop en hoe sterk zijn deze links?

Wilt u beter gevonden worden op Google? Dan adviseren wij onze klanten altijd aan om aan deze 3 pijlers aandacht te besteden. Deze 3 pijlers komen namelijk vaak terug als oorzaak waarom een website of webshop niet optimaal scoort in Google.

De functie "niet indexeren" is ingeschakeld

Wordt uw website of webshop helemaal niet weergegeven in de zoekmachines? Ook niet als u op de naam van uw site of shop zoekt? Dan is het goed mogelijk dat de "niet indexeren" functie (noindex,nofollow) op diverse pagina's of van het betreffende Content Management Systeem is ingeschakeld.

Technisch niet goed geoptimaliseerde websites

Wanneer er wordt gesproken over het technisch optimaliseren van websites voor zoekmachines, wordt er al snel gedacht aan het wijzigen van de code van een website. Voor een groot deel is dat ook zo, maar niet alleen. Er zijn verschillende gebieden waarop een website technisch tekort kan schieten:

De website is te langzaam. De laadsnelheid van uw website is een belangrijke ranking factor. Bezoekers vinden het vervelend om te wachten en Google ziet de laadsnelheid "PageSpeed" van een website daarom als een belangrijk kwaliteitskenmerk. Een trage website kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een slechte hosting of afbeeldingen die te zwaar zijn en daardoor langzamer worden geladen.

De website beschikt over geen duidelijke structuur. Een duidelijke website structuur heeft 2 grote voordelen. Google kan met behulp van een duidelijke structuur eenvoudiger de content van uw website organiseren en indexeren. Bezoekers kunnen daarnaast sneller die informatie vinden die ze zoeken.

De website bevat te veel broken links. Verwijst uw website vaak naar content op andere websites of verwijdert u wel eens pagina’s van uw eigen website? Controleer deze links dan regelmatig. Wanneer Google tijdens het indexeren te veel broken links tegenkomt, bestaat de kans dat uw website niet volledig wordt geïndexeerd (404-pagina’s). En dat wilt u natuurlijk als ondernemer zo veel mogelijk voorkomen.

De pagina’s bevatten niet genoeg interne links. Ook interne links dragen bij aan de structuur van uw website. Google volgt namelijk de interne links op uw website om te onderzoeken welke pagina’s aan elkaar zijn gerelateerd. Dit heeft weer grote voordelen voor uw ranking in Google. Wanneer een pagina veel interne links heeft is dit een signaal voor Google dat deze pagina wel belangrijk moet zijn. Een slimme interne link strategie kan dus zeker bijdragen aan een hogere positie in Google.

De website heeft geen XML Sitemap. Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op uw website die Google bots gebruiken om uw website compleet te indexeren. Heeft uw website geen XML sitemap dan zijn de bots aangewezen op de interne linkstructuur, maar dit is geen garantie dat elke pagina goed wordt gevonden en geïndexeerd. Vooral als uw website nieuw is, veel pagina’s heeft of een slechte interne linkstructuur heeft, is een XML Sitemap zeker geen overbodig luxe.

De pagina’s beschikken over een slechte documentstructuur. Naast de website structuur kan ook een slechte documentstructuur uw ranking in Google negatief beïnvloeden. Door HTML tags op de juiste manier te gebruiken geeft u extra informatie aan Google over de indeling van een webpagina. Bijvoorbeeld welke informatie het meest belangrijk is, welke informatie voor navigatie is, etc. Dit helpt Google om de gehele pagina nog beter te indexeren.

Geen oplossing voor het duplicate content probleem. Elke website heeft er last van: duplicate content. Dit houdt in dat dezelfde content op meerdere pagina’s (en URL’s) wordt weergegeven. Lost u dit niet op, dan weet Google niet welke versie hij moet indexeren, wat weer een negatieve invloed heeft op uw ranking in de zoekmachine resultaten.

De content is niet geoptimaliseerd. Een groot deel van de content die door ondernemers wordt gecreëerd, blijft onopgemerkt. Toch zijn er verschillende manieren om uw content wel onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door de content op social media of via Google Ads te promoten. Wilt u organisch hoger in Google verschijnen, dus zonder ervoor te betalen? Dan zult u de content op uw pagina's goed moeten (laten) optimaliseren voor uw bezoekers en zoekmachines door een seo specialist zoals Stradius.

Niet genoeg (sterke) links verwijzen naar uw website. Is uw website technisch goed geoptimaliseerd en heeft u al veel goede content gecreëerd, maar staat uw website nog steeds niet hoog genoeg in Google? Dan kan het goed zijn dat nog te weinig andere websites naar uw site linken. De populariteit van uw website is namelijk ook erg bepalend voor de vindbaarheid in Google.

Verwijzen veel websites naar uw website? Dan ziet Google dit als een signaal dat uw website wel belangrijk moet zijn. Dit heeft weer een positief effect op de autoriteit van uw domein. Let op! De kwaliteit van de links is misschien nog wel belangrijker dan de hoeveelheid links.

Geen of niet de juiste zoektermen gekozen. Zijn zoektermen dan belangrijk? Jazeker! Want als u niet weet op welke "zoektermen" uw website gevonden moet worden, hoe moet Google dit dan weten?

"Short tail zoekwoorden" en "long tail zoekwoorden". Wilt u beter gevonden worden via Google met een vrij nieuwe website? Richt u dan niet op de zogenaamde "short tail zoekwoorden". Short tail zoekwoorden zijn zoekwoordcombinaties die vaak maar uit 1 of 2 zoekwoorden bestaan, bijvoorbeeld "hondenfokker" of "hondenkennel". Vaak is het moeilijk om op dit soort termen hoog te scoren, omdat de concurrentie namelijk te sterk is. Wanneer uw website nog niet veel autoriteit heeft gebouwd, zal het lastig worden om op deze populaire zoektermen hoog te scoren.

Een betere optie is dan om te kiezen voor de "long tail zoekwoorden". Deze zoekwoordcombinaties zijn langer en hebben vaak minder concurrentie, zoals Webdesign Parkstad Limburg maar bijvoorbeeld ook de "long tail" zoekwoorden Internetbureau Zuid Limburg. De kans dat u net zoals deze combinaties hoger in Google komt, is niet alleen groter, u zult ook merken dat het aantal conversies toeneemt. Hoe gerichter de zoekopdracht, des te groter de kans dat iemand contact opneemt, een aankoop plaatst of zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

Uw website content is niet uniek. Goede website content teksten maken kost tijd. Meer tijd dan u in het begin misschien had verwacht. Content van uw concurrent copy pasten gaat misschien stukken sneller. Maar de resultaten zullen ook minder goed zijn dan misschien verwacht.

Duplicate content wordt door Google helaas niet beloond. De kans is zelfs groot dat het copy pasten van andere websites uw positie in Google zelfs benadeelt. Bevat uw website content die u eerder van uw concurrenten hebt gekopieerd, dan wordt het tijd om deze teksten met uw eigen expertise aan te passen. Tenminste, als u echt wilt dat uw website of webshop hoger in Google komt.

Google ziet u niet als specialist. Het doel van Google is om de meest relevante zoekopdrachten op de eerste pagina te tonen. Ziet Google uw website als een specialist in vergelijking tot soortgelijke websites? Dan is de kans groter dat uw website bovenaan in Google wordt getoond. Websites die namelijk op de eerste pagina in Google staan onderscheiden zich door:

»  Worden regelmatig geüpdatet
»  Hebben al meerdere pagina’s over het onderwerp geschreven
»  Bevatten kwalitatieve goede content van meer dan 1000 woorden

Uw website heeft in het verleden een penalty gekregen. Houdt u zich niet aan de richtlijnen van Google? Dan kan uw zakelijke website een penalty krijgen. Dit heeft nadelige gevolgen voor de ranking van uw website in Google. Penalty’s kunnen door het webspamteam van Google worden uitgedeeld, maar ook als gevolg van een update van Google’s algoritme.

Beiden hebben als doel om websites van een lagere kwaliteit ook lager te laten ranken. Daarbij kan het gaan om websites met slechte content of duplicate content, websites die zoekwoorden verbergen, websites met een onnatuurlijk linkprofiel, websites die links kopen of websites die gewoon tot spam gerekend kunnen worden. Dit soort zaken kunnen allemaal tot een penalty en dus een daling in uw ranking leiden.

Hoe weet u als ondernemer of uw website een penalty heeft gekregen? Een onverwachte daling in de bezoekersaantallen kan hierop wijzen. Heeft u daarnaast uw website aangemeld bij Google Search Console? Dan ontvangt u automatisch berichten van Google als er één of meerdere problemen zijn geconstateerd.

Uw website scoort eindelijk hoger in Google en dan?

Een hogere positie in de zoekmachine resultaten leidt altijd tot meer bezoekers en verkopen. Of toch niet? Mensen klikken dan wel misschien sneller op het eerste of het tweede zoekresultaat, maar dat betekent niet per se dat een bezoek ook daadwerkelijk tot een conversie zal leiden. Daarom sluiten wij deze pagina af met enkele tips om alles uit uw hogere ranking in Google te halen.

Zorg er altijd voor dat uw pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. De bezoeker komt met een bepaald doel op uw pagina. Wordt vervolgens niet aan deze verwachting voldaan, dan zal de bezoeker uw website weer verlaten. Zorg er daarom voor dat de content op uw pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. Gebruik geen slimme trucjes of loze beloftes om de bezoeker naar uw website te leiden. Het werkt uiteindelijk alleen maar averrechts!

Creëer een mega sterke "page title" en "meta description". Al die moeite om hoger in Google te komen en nog klikken bezoekers niet op uw zoekresultaat. Waarom zouden zij ook als u zich helemaal niet van de concurrenten onderscheidt? Besteed daarom altijd tijd aan het schrijven van een goede "page title" en "meta description" om echt op te vallen in Google ten opzichte van uw concurrenten.

Zorg voor een goede website structuur op alle pagina's. Een bezoeker komt dus met een bepaalde verwachting op uw website en dan? Als de informatie die hij zoekt niet snel vindbaar is of als u niet vertelt wat de volgende stap is voor de bezoeker, zal hij de website weer verlaten. De kans op een conversie laat u dan voorbij gaan. Zorg voor duidelijke pagina's en duidelijke conversies. Wacht niet tot de bezoeker zelf op onderzoek uitgaat. Het belang van een goede website structuur is cruciaal!

Onze Online Marketing diensten voor een toppositie in Google

Met een breed scala aan Online Marketing diensten vergroten wij op een effectieve manier de online zichtbaarheid en vindbaarheid van uw bedrijf, en doen dat door het inzetten van:

  Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
  Content Optimalisatie
  Technische Optimalisatie
  Online Adverteren (SEA)
  Social Media

Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Neem vandaag nog contact met ons op. We helpen u graag.

  DIRECT CONTACT