Interne links zijn goud voor website bezoekers en Google

Interne website links zijn goud waard voor uw site bezoekers en Google

Heeft u als ondernemer soms het idee dat het plaatsen van interne links op uw website wel heel veel moeite kost? Dat er meer tijd zit in het vinden van de juiste pagina dan dat dit ooit op gaat leveren? Mooi zo. Dan hebben wij deze blog namelijk speciaal voor u geschreven.

U kunt namelijk niet zonder interne links op uw zakelijke website. Ze zijn van enorm belang voor de bezoekers van uw website en ze spelen een grote rol bij het bepalen van uw positie binnen de zoekresultaten van zoekmachine zoals Google, Bing en Yahoo. Hoe zit dat nou allemaal en hoe kunt u zelf interne links gemakkelijk en op de juiste manier op uw website gebruiken?

Wat zijn interne website links nou eigenlijk precies?

Voordat we beginnen met de reis via de interne links, is het goed om even te kijken wat die interne links nou precies zijn. Een interne link is een link vanaf een pagina op een domein naar een andere pagina binnen hetzelfde domein. Wanneer wij hier linken naar de homepage van Stradius zelf, dan is dat een interne link. Plaatsen we echter een link naar een geheel andere website, zoals bijvoorneel een nieuwswebsite, dan is dat een externe link.

Beide soorten links zijn van groot belang. We beperken ons ditmaal uitsluitend tot de interne links van uw site. Linkjes vanaf uw zakelijke website naar een andere pagina op uw eigen website dus.

Het zelfde domein – dat zal wel geen effect op mijn SEO ranking hebben...

De interne link wordt vaak gezien als ondergeschikt aan de backlink, omdat de laatste een groter effect zou hebben op de positie van een website in de zoekresultaten. Prima dat mensen dit schrijven, maar geloof het alsjeblieft niet. Het klopt namelijk totaal niet.

Geen van de beide website linkvormen is belangrijker, groter of geweldiger dan de ander. U moet ze écht allebei gebruiken om een goede linkstrategie voor uw website op te zetten. Wanneer u een backlink laat plaatsen op een website met een hoge autoriteit en deze naar een bepaalde pagina naar uw website laat verwijzen, dan krijgt deze veel linkkracht binnen. Maar doet u daar vervolgens niets mee op uw website, dan gaat het effect verloren – en dat is dood zonde.

De interne link structuur heeft bijzonder veel gevolgen voor uw positie in de zoekmachines. Zeker wanneer u de juiste linkbuilding strategie toepast, zoals het maken van een piramide, een trechter of welke andere vorm u er ook in kunt herkennen.

Een goede link structuur heeft te maken met onderstaande factoren:

Interne links = gebruiksvriendelijke website

Google ziet een website met een goede linkstructuur per definitie als een website die gemakkelijker te gebruiken is, en rankt deze daarom hoger. Waarom Google dit doet, leggen wij verderop in deze blog uit bij de voordelen van interne linkjes voor de gebruiker zelf.

Relevantie / Lezen van de inhoud / Contentwaarde

We schrijven Google vaak geweldige eigenschappen toe, maar het is en blijft een systeem. De crawler is zo intelligent mogelijk, maar gaat nog regelmatig de mist in. Soms komt u tijdens het zoeken via Google nog altijd op pagina’s die niets te maken hebben met uw zoekopdracht. Hoe kan dat?

De crawler 'leest' de pagina’s op een website en kijkt aan de hand van de linkstructuur, de kopjes en de metabeschrijving waar een website over gaat. Hiermee wordt de relevantie per zoekopdracht bepaald, wordt gekeken wat de waarde van de content is en hoe interessant een website is voor de gemiddelde bezoeker.

Is de linkstructuur van uw website niet in orde? Dan maakt u het Google veel moeilijker om te bepalen waar uw website over gaat. Wanneer de crawler een onduidelijk beeld heeft, scoort uw website per definitie slechter dan alle websites die wel een goede structuur hebben. Goed om op te letten dus!

Nieuwe pagina’s goed vindbaar maken

Stelt u zich eens voor dat u net een nieuwe pagina geschreven hebt en deze staat eindelijk online. U bent natuurlijk trots op uw artikel, maar u merkt dat uw bedrijf er niet echt goed mee scoort. Na een paar dagen ook niet – en de bezoekers lijken de pagina niet te kunnen vinden. Oeps! En nu?

Simpel: de crawler bekijkt uw website aan de hand van linkjes. Deze begint op de eerste pagina en volgt alle interne links die u gelegd heeft. Is de linkstructuur helemaal in orde, dan kunt u de nieuwe pagina in de linkbuilding gemakkelijk opnemen, zodat deze binnen de kortste keren wel rankt!

Het nut van interne links voor uw website bezoekers

Goed, dat het gebruik van interne links goed is voor Google, dat is leuk. Maar Google bestelt geen producten op uw website en neemt zeker geen diensten van u af. Het gaat om de bezoekers van uw site. En ook voor hen zijn de interne links puur goud. Ook hier gaat het weer om een spectrum aan cruciale factoren, waarbij wij de belangrijkste graag voor u naar voren halen.

Navigatie op de website

Wanneer een gebruiker op de website is, is de kans klein dat hij of zij alles vindt op die ene pagina die de zoekmachine als meest relevant aangetoond heeft. De bezoeker wil misschien meer informatie over het bestelproces, weten wie er achter de website zit of andere producten bekijken om afwegingen te maken. Dan moet die bezoeker dat uiteraard wel kunnen vinden.

Door een menu bovenin beeld op te zetten, aan de zijkant of in de footer, maakt u een navigatiemogelijkheid voor de bezoeker die niet te missen is. Dat is precies wat het menu is. Een lijst met interne links die de bezoeker helpt te vinden wat hij of zij zoekt.

Plaats de navigatiebalken en menu’s altijd op logische plekken zodat de bezoeker niet hoeft te zoeken naar het menu – dat zou wel heel erg omslachtig zijn. Houd hier ook rekening mee bij het opzetten van de mobiele variant voor de website, want daar gaat het vaak verkeerd. Ook voor mobiele gebruikers moeten de menu’s gemakkelijk te vinden zijn, ook zonder zoeken.

Logische vervolgpagina’s vinden zonder te zoeken

Stelt u zich eens voor dat u een lang artikel schrijft over interne links op een website en dat u het ook wilt hebben over de ankers. Hier heeft u echter eerder al eens een artikel over geschreven, dus dit nog eens doen is niet zinnig. Dan plaats u in de tekst zelf een link naar de tekst over ankers voor linkbuilding. Die interne link helpt de bezoeker enorm. Weet hij of zij al wat een anker is en hoe deze gebruikt moet worden, dan slaat de bezoeker de link over. Weet de bezoeker hier niets vanaf of wil hij of zij nog een keer checken? Met een klik op de knop is de bezoeker helemaal op de hoogte.

Dit is vooral handig wanneer u een website heeft waarin logische verwijzingen gemaakt worden. Zoals toestelinformatie wanneer u een blog schrijft over twee mobiele telefoons die u beide wilt verkopen. Of meer informatie over een bepaald automodel wanneer u in een artikel bijvoorbeeld over de Peugeot 307 ook de Peugeot 308 langs laat komen als vergelijking.

Het zorgt ervoor dat u niet eindeloos uit blijft leggen wat u al eerder online hebt staan – en het zorgt ervoor dat de lezer zelf kan bepalen welk volgend onderwerp interessant is of niet. Zeker wanneer u een bericht of pagina afsluit met een aantal berichten die ook relevant kunnen zijn over een soortgelijk onderwerp. Daarbij kan de lezer op deze manier veel makkelijker 'verder lezen' op de website waar hij of zij is – en blijft dan op uw website hangen.

De lezer voelt zich geholpen

Gebruiksvriendelijkheid is van enorm belang tegenwoordig. Gebruikers moeten makkelijk gebruik kunnen maken van de website. Hierbij is tegenwoordig nog een eis belangrijk. De lezers willen zien dat er gedacht is aan hun ervaring en wensen.

Heeft u geen enkele interne link in een artikel staan, dan werkt dit niet meer in uw voordeel. Zeker niet wanneer er ook nog eens geen afbeelding geplaatst is en de inhoud matig is. De kritische consument van tegenwoordig straft dit af. Laat u niet blijken dat u tijd, aandacht en energie besteedt aan uw website bezoekers, dan stopt deze met het bezoeken van uw website. En laten we eerlijk zijn, terecht ook.

Maar hoe gebruikt u die interne links nou op een effectieve manier?

Er zijn geen gouden regels wanneer het gaat om het gebruik van interne links. En dat maakt het lastig, want hierdoor wordt het een kwestie van gevoel en logisch afwegen. De linkkracht per link wordt namelijk verdeeld over alle links die op de pagina staan. Zijn dit er bijzonder veel, dan neemt de waarde per link af voor de zoekmachines. Maar voor de gebruiker kan dit juist perfect zijn, zoals op een overzichtspagina voor bepaalde productcategorieën.

Laten we een gemiddelde pagina met content eens als basis voorbeeld nemen. Een tekst van een pagina is ongeveer 500 woorden gemiddeld lang. Hier zouden makkelijk twee interne links in kunnen staan, maar ook tien. Of vijftien zelfs. Kijk zo objectief mogelijk naar de tekst en stel uzelf de vraag of elke interne link wel zinnig is. Helpt u de bezoeker of probeert u gewoon zoveel mogelijk interne links in het artikel te plaatsen?

Een pagina kan dus gerust tientallen linkjes hebben, maar dat geldt niet voor een informatieve pagina of een blog. Wanneer u een blog vol knalt met interne links naar uw bedrijfspagina’s, dan ziet elke bezoeker direct dat u alleen maar bezoekers wilt aantrekken die geld moeten uitgeven. En dat werkt averechts, want de huidige consument is bijzonder kritisch en herkent marketing bijzonder goed.

Let op! Heeft u een bepaalde pagina waar veel backlinks op binnenkomen? Let dan goed op met de interne links. Zet deze alleen door naar de pagina’s die u hoger in de zoekresultaten wilt hebben, want hier kunt u veel linkkracht inzetten wanneer u het op de juiste manier doet.

Maar hoe zet u dit effectief op?

Wanneer u nog niet aan de slag bent gegaan met linkbuilding en nog geen linkstructuur op de website heeft, is het een lastige klus. Zeker wanneer u bijvoorbeeld al tientallen pagina’s en blogs hebt geschreven en eigenlijk nog geen interne link goed hebt staan. Maar geen zorgen, wij helpen u stap voor stap door het hele proces heen wanneer u dit zelf wilt gaan doen.

Stap 1: Bepaal de structuur van uw website

Elke website zou een bepaalde structuur moeten hebben. Doorgaans is er een brede basis met minder relevante pagina’s onderaan. Dit zijn bijvoorbeeld landingspagina’s, die alleen maar verkeer aan moeten trekken vanuit Google. En natuurlijk blogpagina's om verkeer te trekken en uw website lekker actief te houden.

Die pagina’s zouden omhoog moeten linken naar een belangrijkere pagina en daar zou weer gelinkt moeten worden naar een nog hogere pagina, waarop de bezoeker een klant wordt en de aankoop kan doen, of zich kan inschrijven voor een nieuwsbrief.

Op die manier staan alle pagina’s die geld of leads opleveren bovenaan in de keten – en dat is het smalste punt van de structuur. Hierdoor ontstaat een omgekeerde trechter of een piramide.

Stap 2: Herzie de huidige linkstructuur

Bij voorkeur linkt u dus alleen omhoog in de linkstructuur, tenzij u een uitzondering hebt of een pagina die buiten de linkstructuur zelf valt, zoals een pagina met de betaalmogelijkheden of de klantenservice. Herzie nu de links die u heeft. Staan zij in de juiste richting? Bereikt u met de links wat u wilt bereiken en staan zij goed aangegeven met de juiste ankers? Verwijder alle links die niet correct zijn, maar voeg nog geen nieuwe links toe. Dat doen we bij stap 3, zodat we ons elke keer weer focussen op een bepaalde actie.

Stap 3: Linkjes toevoegen

Open elke pagina en elk blogbericht nog eens nadat u deze blog nog een keer gelezen hebt. Op welke plekken moeten linkjes staan om mensen te helpen? Waar kunt u Google nog beter laten zien dat bepaalde pagina’s bij elkaar horen? Voeg de nieuwe links toe in de juiste richting, maar overdrijf niet. Een pagina die compleet blauw is, is lastig te lezen namelijk.

Stap 4: Check uw menu’s

Wij schreven eerder al dat de menu’s ook onder de interne links vallen. Kijk de namen van de tabs nog eens na. Zijn alle namen logisch gekozen? Kan elke bezoeker het menu vinden en deze ook gemakkelijk gebruiken? Zo niet, dan is het tijd om uw webdesigner aan het werk te zetten. Zo wel, dan heeft u goed werk geleverd en kunt deze gehele stap verder overslaan!

Stap 5: Gebruik een linkchecker

Een dode link is funest. Leidt een link nergens heen omdat de pagina niet meer bestaat of de link verkeerd ingevoerd is? Dan krijgt de gebruiker een 404-error te zien. Grote kans dat hij of zij direct naar de zoekmachine terug wil, omdat u uw website niet goed voor elkaar hebt. Gebruik daarom altijd even een linkchecker om te zien of u alles wel echt goed gedaan hebt.

Is dit niet ongelooflijk veel werk?

Bij een kleine website is het een kwestie van een paar uur. Bij een grotere website gaat het om dagen, tenzij u over de juiste tools beschikt. Maar het is de inspanningen meer dan waard. Die interne links zijn puur goud voor uw website, uw bezoekers en uiteraard de ranking van uw website in de zoekmachines.

Wilt u meer bezoekers en wilt u uit die bezoekers ook meer klanten halen? Dan is het opzetten van een juiste interne linkstructuur een geweldig begin. Zeker omdat u geen backlinks op kunt zetten wanneer uw interne linkstructuur nog niet op orde is. De linkkracht gaat dan namelijk vaak gewoon verloren en dat is zonde van al uw inspanningen, tijd en geld.

Onze Online Marketing diensten voor een toppositie in Google

Met een breed scala aan Online Marketing diensten vergroten wij op een effectieve manier de online zichtbaarheid en vindbaarheid van uw bedrijf, en doen dat door het inzetten van:

  Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
  Content Optimalisatie
  Technische Optimalisatie
  Online Adverteren (SEA)
  Social Media

Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Neem vandaag nog contact met ons op. We helpen u graag.

  DIRECT CONTACT