Maak het perfecte formulier voor uw website

Maak het perfecte formulier voor uw website

Formulieren zijn een belangrijk onderdeel van elke website. Het zijn meetpunten voor hoe succesvol uw website daadwerkelijk is. Het is daarom uiterst belangrijk dat een formulier perfect is.

Een bezoeker moet zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het invullen van bijvoorbeeld het contactformulier op uw website. Des te vaker (en beter) dit formulier wordt ingevuld, des te groter de kans op een nieuwe klant. Een goed formulier is daarom helder, gemakkelijk in te vullen en compact. Wanneer u de volgende adviezen opvolgt zult u zien dat uw formulieren beter, vaker en volledig ingevuld worden.

Optimaliseer het ontwerp van uw formulier

Enkele tips hoe u een formulier optimaal kunt vormgeven:

  • Zorg ervoor dat de label van een formulierelement boven het invoerveld staat. Op deze manier is het voor de bezoeker direct duidelijk dat het label bij het betreffende invoerveld hoort en welke input van de bezoeker verwacht wordt. Formulieren waarbij het label boven het invoerveld staan worden namelijk het snelst (en dus het gemakkelijkst) ingevuld.
  • Wanneer er veel velden zijn kan het formulier erg lang worden als de labels boven de invoervelden geplaatst worden. Om ruimte te besparen kan ervoor gekozen worden om het label rechts uit te lijnen naast het bijbehorende invoerveld.
  • Wanneer een invoerveld verplicht is moet dit expliciet aangegeven worden. De beste optie is om de tekst 'verplicht' achter het label te plaatsen. Om eventuele ruimte te besparen kan er ook een sterretje gebruikt worden, mits onderaan het formulier duidelijk gemaakt wordt dat velden met een sterretje (*) naast het label verplicht zijn.
  • Bij sommige formulieren, waar bijna alle velden verplicht zijn, kan het beter zijn om expliciet aan te geven welke velden optioneel zijn.
  • Zorg ervoor dat alle invoervelden dezelfde lengte hebben zodat het visueel niet rommelig oogt. Maak uitzonderingen voor velden waarbij de lengte gelijk staat aan het aantal in te voeren tekens. Denk daarbij aan de velden voor een postcode of een netnummer.
  • Vermijd secundaire acties onderaan een formulier, zoals 'leegmaken' of 'annuleren'. Deze knoppen zijn meestal overbodig en vergroten de kans dat de bezoeker er per ongeluk op klikt en daarmee de ingevulde informatie verwijdert. Mocht het toch nodig zijn om dergelijke knoppen te implementeren (bijvoorbeeld bij het invoeren van privacygevoelige informatie) zorg er dan voor dat er visueel een duidelijk onderscheid is tussen 'versturen' en 'annuleren' of 'leegmaken' zodat een bezoeker niet per ongeluk op de verkeerde knop klikt.
  • Sommige velden kunt u vooraf invullen met een standaardwaarde om het invullen van het formulier voor uw bezoeker makkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan het 'Land' veld. Als 99 procent van uw bezoekers uit Nederland komt dan kunt u dit veld standaard instellen op 'Nederland'. Dit scheelt uw bezoeker een klik en hij of zij hoeft niet door 196 landen te scrollen op zoek naar de juiste keuze.
  • Veel bezoekers navigeren door een formulier met de TAB knop op hun toetsenbord. Zorg er daarom voor dat deze functionaliteit, door middel van het correct opbouwen van de elementen met HTML, de flow van het formulier gevolgd wordt wanneer de bezoeker met TAB door het formulier navigeert.
  • Geef direct feedback wanneer een veld (incorrect) wordt ingevuld. Zoals wanneer een bezoeker een unieke bezoekersnaam moet aanmaken. Geef bij elk teken aan of de bezoekersnaam uniek is. Op deze manier hoeft de bezoeker niet eerst het formulier te verzenden om erachter te komen of de bezoekersnaam die hij of zij gekozen heeft al bestaat.
  • Als iemand iets fout heeft ingevuld geef dan duidelijk aan welk veld foutief is ingevuld, wat er niet correct is ingevuld en hoe dit verbeterd kan worden.
  • Nog een extra tip voor wat betreft de juiste kleur voor de verzendknop van uw formulier. De kleur van de knop moet opvallen en daarom moet deze afwijken van de kleuren van uw huisstijl. Is de kleur van uw huisstijl bijvoorbeeld blauw, gebruik dan een kleur voor uw verzendknop die contrasterend is zoals bijvoorbeeld oranje.

Maak een gebruiksvriendelijk formulier

Naast dat het ontwerp van uw formulier er overzichtelijk uit moet zien is het ook belangrijk dat uw formulier gebruiksvriendelijk is.

  • Groepeer velden die bij elkaar horen. Als u een groep velden hebt die bij elkaar horen zorg er dan in het ontwerp van het formulier voor dat deze velden bij elkaar gegroepeerd staan zodat de bezoeker in één oogopslag ziet dat deze velden in relatie tot elkaar staan.
  • Presenteer alle velden zoveel mogelijk in één kolom. Dat wil zeggen dat u één rij per veld gebruikt. In sommige formulieren worden groepen met velden naast elkaar gezet om ruimte te besparen, maar dit gaat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid van het formulier. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals een adres veld waar u de straatnaam en het huisnummer, en optionele toevoeging, op dezelfde regel hebt staan.
  • Gebruik geen placeholder tekst die verdwijnt zodra een bezoeker op het veld klikt. De placeholder wordt vaak gebruikt om het label te vervangen en om op die manier ruimte te besparen. Het probleem echter met het vervangen van het label met een placeholder tekst is, dat zodra een bezoeker op het invulveld heeft geklikt om daar zijn of haar gegevens in te voeren, de oorspronkelijke placeholder tekst verdwijnt. Hierdoor weet de bezoeker niet meer welke input van hem of haar vereist is.
  • Wanneer u een bezoeker twee of drie opties geeft waaruit hij of zij kan kiezen zorg er dan voor dat deze direct zichtbaar zijn en niet verstopt zitten in een drop down. Hierdoor moet de bezoeker een extra klik doen om te kijken welke opties hij of zij heeft.
  • Geef duidelijke instructies als er een bepaalde manier van invoeren vereist wordt. Bijvoorbeeld als een wachtwoord een minimale lengte moet hebben of wanneer er speciale tekens gebruiken moeten worden.

Laat uw formulier converteren

Conversie is een belangrijke graadmeter om te kijken hoe succesvol uw website is. Zodra een formulier ingevuld en verstuurd is noemen we dat een conversie.

Met de volgende tips verhoogt ook u de conversie van uw website formulieren:

  • Minder velden is meer conversie. Des te minder tijd de bezoeker kwijt is aan het invullen van het formulier, des te groter de kans dat hij of zij de moeite neemt om het formulier af te maken en te versturen.
  • Vraag uw bezoeker geen onnodige informatie. Is het bijvoorbeeld bij het eerste contactmoment noodzakelijk dat u weet hoeveel mensen er bij een bedrijf werken? Of in welke branche de persoon die contact met u opneemt actief is? Bekijk elk veld kritisch en stel uzelf steeds de vraag of die informatie absoluut noodzakelijk is wanneer het formulier verstuurd wordt.
  • Maak slim gebruik van de huidige technologie. Verberg velden die alleen zichtbaar moeten zijn wanneer er een specifieke optie in een voorgaand veld is gekozen. Denk bijvoorbeeld aan een veld dat u aan de bezoeker vraagt of iets per post of per e-mail verstuurd moet worden. Als de bezoeker de 'post' optie aanvinkt verschijnt er een extra adres veld. Wanneer de bezoeker de 'e-mail' optie aanvinkt verschijnt er een e-mailadres veld. Zo voorkomt u dat beide velden direct zichtbaar zijn wat de bezoeker de indruk kan geven dat hij of zij al deze velden moet gaan invullen.
  • Hak grote formulieren op in meerdere pagina’s en laat de bezoeker ze tussentijds opslaan. Wanneer u een heel erg lang formulier hebt is het verstandig om deze op te delen in verschillende pagina’s.
  • Zo voorkomt u dat de bezoeker vroegtijdig afhaakt bij het zien van al die velden. Wees wel eerlijk naar de bezoeker en laat zien hoe ver hij of zij in het proces zit met het invullen van het formulier door aan te geven hoeveel pagina’s er nog volgen.

Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Neem vandaag nog contact met ons op. We helpen u graag.

  DIRECT CONTACT